HomeBoganmeldelser Det brændende blad af Katrine Engberg (Liv Jensen #1)

Det brændende blad af Katrine Engberg (Liv Jensen #1)

Flugt

Det brændende blad er første bind i Katrine Engbergs nye krimiserie om betjent/privatdetektiv Liv Jensen. Med sin serie om Kørner & Werner opnåede hun flere priser. I denne serie er anmeldt Vådeskud og Isola.

Det brændende blad er første historie i en helt ny krimiserie med efterforsker og privatdetektiv Liv Jensen i hovedrollen.

Liv Jensen. 29 år, 162 centimeter høj, født i Rødovre. Efterforsker Liv Jensen er i vildrede. Ubehagelige omstændigheder tvinger hende til at sige sit job op hos Aalborg politi og rejse retur til barndomshjemmet. Heldigvis finder hun hurtigt et lejemål i kælderen i et hus på Vesterbro hos den pensionerede rammemager, Jan Leon, og hans voksne datter, Hannah. To mennesker, som deler en stor sorg.

Liv drømmer om en stilling ved Drabsafdelingen i hovedstaden, men må indtil videre tage til takke med arbejdet som privatdetektiv – og så den cold case, hun får af sin ven og mentor, Petter Bohm fra Københavns Politi. Sagen handler om en kulturjournalist, der blev kvalt for tre år siden, gerningsmanden er aldrig fundet. Måske kan Liv opklare den sag, slette minderne fra Aalborg og vende tilbage til politiet igen?

Sagen tvinger Liv til at genbesøge fortiden, rejse til den jyske vestkyst og ind i et af de mørkeste kapitler i danmarkshistorien. Det hele hænger sammen. Alle flygter fra noget, og ingen kan vide sig sikker. Heller ikke Liv.

Det brændende blad er en lovende start på Katrines nye serie. I sagens natur kræver en ny serie og et nyt persongalleri en del opbyggen af læsernes kendskab til begge. I dette tilfælde kommer det desværre til at fylde en smule for meget i bogen – faktisk så meget, at det kommer til at gå ud over selve plotopbygningen (der jo altså har ret stor betydning for en krimi).

Der har på det sidste vist sig en tendens på krimimarkedet: betjenten, der grundet problemer på arbejdspladsen, tvinges eller vælger at forlade denne og starte forfra. Og kan vi lige smide lidt kæresteproblemer oveni, så er skabelonen fulgt. Og det er der jo sådan set ikke noget galt med – det begynder bare at føltes en smule uoriginalt. Måske trænger vi snart til at blive udfordret noget mere. Ellers er karakterne godt skabt, og specielt Nima fandt jeg meget interessant. Katrine har en styrke i hendes evne til at skabe realistiske og troværdige karakterer.

En af de ting, der gjorde bogen mere spændende for mig var, at Katrine har valgt at inddrage noget af sin egen families historie i handlingen. Hun har på en flot måde beskrevet dens oplevelser som jøder under 2. verdenskrig. Sammen med Livs egen historie, forbindes her bogens centrale tema: flugt. Forbindelsen medfører, at historien foregår to forskellige steder, nemlig i København og i Thy. Der hoppes mellem de to fortællinger, der bindes flot sammen til sidst.

Sproget flyder godt, selvom jeg savner en smule af Katrines tidligere leg med det. Det er dog perfekt til en god lytteoplevelse. Og indlæser Iben Hjele er med til at hæve oplevelsen – selv om jeg i begyndelsen havde svært ved at adskille hendes stemme fra hendes person. Hun er god til at bruge forskellige nuancer og det er med til at levendegøre historien.

Det brændede blad er ikke helt på højde med Katrines tidligere bøger, men jeg ser alligevel frem til at se, hvad hun vil udsætte Liv Jensen for i fremtiden.

Det brændende blad

Forfatter:  Katrine Engberg

Forlag: Alpha
Sidetal: 417
Bogen er hørt på: Mofibo
Bonusinfo:

Startskuddet til bogen blev en politirapport, optaget i Skanør om natten den 6. oktober 1943, som registrerer de fædrene bedsteforældrenes flugt fra nazisterne, men undervejs i skriveprocessen blev også den mødrene gren af familien inddraget. Derfor foregår en del af bogen i Nordjylland, hvor Engberg-familien har sin oprindelse.