HomeBoganmeldelser Fars dreng af Emelie Schepp

Fars dreng af Emelie Schepp

Comments : 2 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , ,

Fra garagesalg til storsælgende forfatter

Emelie Schepp introducerede første gang læserne for karakteren Jana Berzelius i 2013, da hun tog springet fra tekstforfatter til krimiforfatter. Dengang solgte hun bøger fra sin garage, men i dag udkommer hendes bøger i 30 lande og hun vandt prisen for årets svenske kriminalforfatter i både 2016 og 2017.

Fars dreng er 4. bind i serien om Jana, og her bliver sagen mere personlig, da kidnapningen af en lille dreng vækker minder fra hendes fortid.

Sam er ude og handle da han modtager et opkald fra sin 6-årige søn Jonathan. En mand er brudt ind i deres hus, og Jonathans mor ligger på gulvet. Febrilsk prøver Sam at hjælpe Jonathan, men da han kommer frem til sit hus er Jonathan væk – og moren død.

Anklageren Jana Berzelius står i spidsen for efterforskningen, og skal sammen med efterforskerne Mia Bolander og Henrik Levin kæmpe mod tiden for at finde Jonathan. Men der er ingen spor, årsager eller motiver at finde. Hvorfor skulle nogen tage en 6-årig dreng? Er det i virkeligheden Sam, der ikke har været helt ærlig?

Janas tanker er også optaget andetsteds. Hun er midt i et spirende forhold med kollegaen Per, men hendes fortid truer i skyggen. Per er nemlig anklager i en sag mod en gangster, Danilo. Men Danilo kender Jana særdeles godt –  og det vil han udnytte til fulde for at slippe for en fængselsstraf. Med manipulationer og vold forsøger han at nå sine mål, og han har gode chancer – hvis han afslører Jana, vil hun miste alt.

En af fordelene ved en serie er, at forfatteren kan udvikle karakterne langt mere end i et enkeltstående bind – og det formår Emelie til fulde at udnytte. Specielt Jana er en kompleks karakter, der med sin voldlige baggrund og naturlige blidhed er som skabt af modsætninger. I dette bind løftes endnu en flig af fortidens slør og man får endnu en brik til puslespillet Jana. Generelt fremstår alle karakterer levende og realistiske.

Plottet holder hele vejen igennem og spændingen er i top. Læseren holdes hele tiden fanget med overraskende twists og uforudsete udviklinger. Selvom historien til tider fremstår kompliceret, så gør den sproglige stil det alligevel nemt at følge med. Det er forfriskende med en krimi der ikke kun fokuserer på selve krimidelen, men også på at formidle i et levende og medrivende sprog.

Emilie har en stor sans for selv de mindste detaljer og får dermed skabt en perfekt ramme for historien. Opbygningen med mange små afsnit, der skifter mellem karaktererne, er medvirkende til at fastholde læseren – især, når mange af afsnittene ender med en cliffhanger. Alt i alt en fantastisk velskrevet krimi, der absolut kan forsøde en regnvejrsdag.

Jana

Tak til forlaget for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Emelie Schepp