HomeBoganmeldelser Manden i tre dele af Thomas Bagger

Manden i tre dele af Thomas Bagger

Comments : 1 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , ,

Voldens hemmeligheder

Manden i tre dele er første bind i Thomas Baggers nye krimiserie. Thomas har tidligere udgivet Den Permanente, Superstar og Grav.

På en forblæst bakke i Sønderjylland finder politiet liget af en nøgen mand. Den døde er dækket til med en presenning og beskyttet mod vilde dyr af en ultralyds-skræmmer. Forvirringen er total, og det hjælper ikke ligefrem, da det viser sig, at manden døde tre dage tidligere og er blevet stjålet fra det lokale lighus. Men den nøgne mand er ikke forbrydelsen. Han er budskabet. Smøl Vold har i årtier skjult en langt mere spektakulær og gruopvækkende hemmelighed, der lynhurtigt får verdenspressens opmærksomhed.

To specialagenter fra enheden Task Force 14 tilkaldes fra København. Den gådefulde David Flugt og den excentriske Lucas Stage. Agenterne får en kølig modtagelse af de lokale politifolk og møder hård modstand i en landsdel, hvor folk køber deres gardiner nedrullede, og de flade marklandskaber kaster lange skygger. David og Lucas kommer hurtigt på sporet af en skræmmende seriemorder og jagten går ind. Men det, agenterne ikke ved, er, at de også jagter hinanden.

Manden i tre dele er en intens historie om skadelig kærlighed og giftig loyalitet.

Manden i tre dele indfanger allerede læserne ved synet af den fantastiske forside. Her er historiens stemning næsten skabt, før man vender den første side. Indledningen suger læserne ind, og handlingen byder derefter løbende på det ene tvist efter det andet. Plottet er fantastisk sammenskruet og der er hele tiden fremdrift i handlingen. I en flydende fortællerstil har Thomas skabt en spændingskurve, der løbende er stigende inden det til slut ender med et brag.

Lucas Stage og Davis Flugt er begge nogle fascinerende og velbeskrevne karakterer, som jeg gerne ville lære mere om i følgende bøger. Og så er det fantastisk den måde Thomas har beskrevet mødet mellem de to agenter og de lokale betjente – der er mildest talt tale om en kulturkonflikt af dimensioner. At rammen for efterforskningen er en lille by, hvor alle kender alle, giver bogens handling en helt speciel dimension.

Bogen er ikke for de sarte sjæle, for Thomas beskriver handlinger levende, herunder seksuelle handlinger af den mest brutale type. Han udviser en stor indsigt i den menneskelige psyke, hvilket efterlader læserne med et levende billede af både karakterer og lokationer.

Thomas har med sine tidligere bøger imponeret, men med Manden i tre dele viser han, at han har fortjent en plads på øverste hylde.

(Jeg bliver nødt til at nævne brugen af ”Politikreds 14”. Teknisk set har Thomas vel ret, men jeg har aldrig hørt Grønland og Færøerne omtalt som politikreds 13 og 14. I regeringens forslag til en ny politiaftale, omtaler justitsministeren deres nye ”politikreds” (samling af 8 nuværende specialenheder) som politikreds 13. Nå – det var et sidespor, der på ingen måde ødelægger læsningen).

Manden i tre dele

Forfatter: Thomas Bagger

Sidetal: 362