HomeBoganmeldelser På afveje af Linda Castillo

På afveje af Linda Castillo

Comments : 2 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , ,

På afveje

Overskriften er ikke bare en meget passende titel til dette nyeste bind i den spændende serie om Kate Burkholder. Den passer også meget godt på forfatterens eget liv. I 12 år arbejdede hun i erhvervslivet før hun endeligt tog springet ud som forfatter. Det var i 1999 hun udgav sin første roman,  der blev efterfulgt af ikke færre end 21 bøger mere i den romantiske spændingsgenre.

Inderst inde sprudlede dog ideér, der måske var en smule for hårdkogte til den romatiske spændingsgenre. Da Kate Burkholder dukkede op, tog Linda endeligt springet til krimiforfatter. På afveje er 9. bind i serien om den kvindelige politichef Kate. Hun arbejder som stationsleder i den lille by Painters Mill, hvor mange af de omgivende gårde tilhører Amish samfundet – et samfund Kate også selv en gang tilhørte.

En opringning fra fængslet bringer en stormflod af følelser frem i Kate. Hendes barndomskærlighed, Joe King, er stukket af fra fængslet – hvor han sad dømt for at slå sin kone ihjel. Kate tror dog ikke at Joe vil vende tilbage til Painters Mill – han har jo ikke boet der, siden hans far døde.

Men Joe vender tilbage for at gense sine fem børn – og pludseligt har sagen udviklet sig til noget der ligner en gidselsituation. Kate forsøger at udnytte sin personlige forbindelse til Joe til at redde situationen. Det eneste Joe ønsker er at blive renset for morddommen og at Kate vil undersøge den gamle sag nærmere.

Joes forklaringer har vækket en mistanke hos Kate – men hvis Joe ikke er den rigtige gerningsmand, kan den ægte morder stadig gå løs i Painters Mill. Men Kate må også erkende, at den unge mand hun i sin tid forelskede sig i ikke er den samme som Joe i dag. Kate får det ikke lettere, da et billede taget fra en uheldig vinkel medfører, at hun sættes under administration. Derfor må hun undersøge sagen i hemmelighed, men heldigvis bakker alle hendes medarbejdere hende op.

Amish samfundet er ikke nemt at trænge igennem, heller ikke selv om man taler deres sprog og kender deres kultur. Kate må arbejde hårdt for at få de oplysninger hun ved findes. Efterhånden går det op for hende, at nogle er villige til at gå meget langt for at få hende til at glemme den gamle sag.

På afveje

Kilde: Amishcountrylanes.com

Linda Castillo fans ved hvad de kan forvente af hendes bøger, og hun leverer igen. Kate Burkholder serien har fået endnu et spændende kapitel med På afveje. Med et plot der holder hele vejen i gennem og et let tilgængeligt sprog mester Linda at skabe fantastiske mysterier fulde af uventede drejninger.

En af de mest interessante aspekter i Kate Burkholder serien, er det fascinerende Amish samfund. Er samfund, der for de fleste af os er ukendt og lukket, men som inkorporeres i historierne på en vedkommende og udfordrende måde.  En Linda Castillo bog er måske ikke en sadistisk, bloddryppende fortælling, men det er stadig medrivende og anbefalelsesværdig læsning.

I På afveje får vi et større indblik i Kates fortid, og opnår dermed en lidt dybere forståelse af denne komplekse karakter. I hver bog skrælles endnu et lag af karakterernes indre løg, og samtidigt udvikler de en mere detaljeret og robust forhistorie. Hendes team af medarbejdere viser endnu en gang deres opbakning, og da bogen åbner for fremtidige konflikter, kan dette vise sig at få stor betydning.

På afveje

Forfatter: Linda Castillo

Oversætter: Henrik Enemark