HomeBoganmeldelser Pigen under jorden af Elly Griffiths

Pigen under jorden af Elly Griffiths

Comments : 12 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , ,

————————————– ANMELDEREKSEMPLAR —————————————–

Domenicia de Rosa startede som forlagsredaktør, for hun valgte at prøve kræfter med forfatterskabet, og har udgivet 4 bøger om Italien. Da hun kastede sig over krimigenren, skete det under pseudonymet Elly Griffiths. I Danmark har vi måske ikke hørt så meget til denne forfatter og hendes prisbelønnede serie om arkæologen og katteelskeren Ruth Galloway, men det vil Gads forlag ændre på nu. Pigen under jorden er første bind oversat til dansk, og med en serie på foreløbigt 9 bind, er der vist lagt op til mange gode læseoplevelser.

For 10 år siden deltog Ruth Galloway i en arkæologisk udgravning i Saltmarsken. Hun forelskede sig straks i det dragende og mystiske område, der gemmer på så mange hemmeligheder. Sammen med sin daværende kæreste Peter, bosatte hun sig i et lille hus, sammen med kattene Sparky og Flint.

Næsten 10 år senere møder den noget bryske vicekriminalkommissær Harry Nelson op på Ruths arbejdsplads, University of North Norfolk, hvor hun underviser i arkæologi. Politiet har fundet noget knogler i Saltmarsken, og Nelson vil gerne have Ruths hjælp til at identificere knoglerne.

Nelson er meget anderledes end Ruth, og hans udadvendte og kontante væremåde tiltaler hende ikke i første omgang. Ligesom mange andre betjente, har han også den ene uopklarede sag, der dagligt nager ham. For næsten 10 år siden forsvandt den 5-årige Lucy sporløst. Nu håber Nelson, at de endelig kan få opklaret, hvad der i sin tid skete med Lucy, men de fundne knogler viser sig at stamme fra jernalderen.

Da endnu et barn meldes savnet, har Nelson brug for Ruths hjælp til at tyde nogle mystisk breve. Breve begyndte at ankomme i forbindelse med Lucys forsvinden, og nu dukker de op igen. De indeholder en mærkelig blanding af nordisk mytologi, bibelske henvisninger og arkæologiske udtryk. I brevene finder Ruth henvisninger til Saltmarsken og nogle af deltagerne i den gamle udgravning – men kan nogle af hendes venner være involveret i 2 små pigers forsvinden?

Ruth og Nelson må sammen forsøge at finde drabsmanden, men det er ikke nemt, når man aldrig ved hvem man kan stole på …

Ruth

At Elly Griffiths nu kommer ud til det bredere danske marked, er en kærkommen tilføjelse på krimihylderne. Pigen under jorden fremstår meget velreseachet, og med et godt og flydende sprogbrug, så er bogen letlæselig.

Valget af Saltmasken som rammen for historien er perfekt, da det er med til at skabe den helt rigtige stemning af gru og uhygge. Derudover er det forfriskende med en single, overvægtig arkæolog som heltinde. Selvom det i første omgang gav mig associationer til tv-serien Bones, så er der ingen sammenhæng (udover arbejdet med knogler og samarbejdet med politiet).

Hovedpersonerne Ruth og Nelson er rigtigt godt beskrevet, og de fremstår som realistiske mennesker. Samspillet imellem dem virker godt, og introduktionen til dem giver blot læseren lyst til at vide mere. Når dette sættes sammen med et særdeles velskruet plot, hvor man som læser gætter til det sidste, så er der lagt op til en af vinterens store løseoplevelser.

Koblingen mellem fortid og nutid er velfungerende, samtidigt med at det er interessant læsning om bl.a. jernalderen og fortidens ritualer. Det bliver på intet tidspunkt belærende, og handlingen samt spændingsniveauet holdes hele tiden på et højt intenst niveau. Der er kommet en ny forfatter på min krimihylde – og jeg kan ikke love, at jeg kan vente med at læse videre til de næste bøger bliver oversat.

Tak til Gads Forlag for anmeldereksemplaret.

Forfatter: Elly Griffiths

Welcome