HomeBoganmeldelser Sobibór af Lotte og Søren Hammer (Venner og fjender #5)

Sobibór af Lotte og Søren Hammer (Venner og fjender #5)

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , , , ,

Menneskets ondskab

Sobibòr er femte bind i Lotte og Søren Hammers medrivende historiske spændingsserie Venner og Fjender, hvor vi følger den jødiske kvinde Kassandra og SS-officeren Peter under 2. verdenskrig.

Tidligere i serien er udkommet Vejen til Warszawa, Kobberslottet, Gaden uden navn og Byen ved Volga.

P.t. er Lotte og Søren Hammer også aktuelle med deres nyeste krimi: Snesmil.

Under sommeren i 1942 er SS-soldaten Hartvig Vos i Danmark på rekreation. Han er brudt sammen efter, at have været med til at slå et utal af jøder i ihjel på østfronten som del af nazisternes modbydelige einsatzgruppe. Nu bliver han forflyttet til udryddelseslejren Sobibór i Polen som revisor for at opklare, hvorfor en masse guld forsvinder fra lejren.

De tre piger Kassandra, Alexander og Debora ankommer også til Sobibór, og de anvises omgående til gaskammeret. Hartvig kan dog genkende Kassandra fra Warzawa, og redder dem fra døden i denne omgang. De bliver alle tildelt forskellige roller i lejren, og undervejs opstår et mærkværdigt forhold mellem Hartvig og Kassandra.

Men livet i lejren er hårdt for dem alle. Sulten tynger og de ondskabsfulde vagter nedbryder dem langsomt. Situationen er højtspændt og en endelig konfrontation er undervejs…

Lotte Hammer og Søren Hammer skildrer krigens rædsler på fængslende vis i Sobibór. En velskrevet historisk roman af højeste klasse.

Sobibór er endnu en fantastisk velskrevet og grum historie, der hænger perfekt sammen med de tidligere bind i serien. Det kan til tider være ubehagelig læsning når historien vækkes til live. Selvom bogen beskriver virkelighedens rædsler, så er det dog fortalt med en respekt for historien og på en sober måde.

Da Hartvig forflyttes til Sobibór, sætter han ikke spørgsmålstegn ved sin opgave. Nazisternes mord på jøder var allerede iværksat, og Hartvig har tidligere været med til at løse denne opgave. Umiddelbart kan Hartvig fremstå som udelukkende kold og kynisk, men efterhånden som Kassandra lærer ham at kende, vises også en lidt blødere side af ham. Denne dobbelthed er vigtig at belyse. Det giver absolut en mere levende karakter end hvis han bare var vist stereotyp. Dog er hans handlinger så onde og brutale, at hans anden side aldrig vil kunne opveje det.

Ved at skildre mennesket bag nazisten, sætter bogen fokus på en menneskelig udvikling frem for en ideologisk. Det er karaktererne, deres følelser og deres handlinger er bogens hovedfokus. Fortællingen fremstår grundigt researchet, og med det flydende og medrivende sprog vil de fleste læsere blive opslugt af fortællingen med det samme. Selve tidsperioden er skildret imponerende nuanceret, og selvom mange sider er næsten ubærlige at læse, er det en nødvendig bog om menneskelig ondskab og moralsk apati.

Alt i alt endnu et spændende og medrivende bind i et serie, der nuanceret fremstiller en del af den danske og tyske historie – og gør det på en måde så alle de forskellige aspekter får deres plads i fortællingen. Mit største problem med serien er, at når jeg først åbner en af bøgerne, så bliver den slugt på én dag – og så skal jeg vente længe på næste bind.

Sobibór

Forfattere: Lotte og Søren Hammer

Sidetal: 302