HomeBoganmeldelser Huset ved søen af Svenning Svenningsen

Huset ved søen af Svenning Svenningsen

Tråde til fortiden

Huset ved søen er skrevet af Svenning Svenningsen, der tidligere har udgivet Jul i Volling, Liv og leg på landet og digtsamlingen Kræften & Fjorden, der blev til i forbindelse med hans eget cancer-forløb. Svenning har i dag vinimportfirmaet Anibrica Vine.

En thriller om nutidens synder og fortidens hemmeligheder.

Den pensionerede kunderådgiver Jens er flyttet ud i skoven i et lille hus med udsigt over søen, hvor livet er godt. Desværre er der andre, der også gerne vil have fingrene i området ved søen og hans lille hus. De forsøger igen og igen at presse Jens til at sælge. Efterhånden eskalerer presset og bliver til egentlig terror. Men hvem står i virkeligheden bag?

Jens og kriminalkommissær Møller prøver at komme til bunds i mysteriet, for hvem er ondskabsfuld nok til at bruge terror som våben, og hvad er det i virkeligheden, det hele handler om? Undervejs må Jens ikke bare forholde sig til den skjulte trussel, men også til kærligheden, der banker på, og som forstyrrer midt i alle trængslerne og opklaringsarbejdet, der ellers kræver al hans opmærksomhed.

Det viser sig, at den hemmelige fjende og mysteriet trækker tråde tilbage til Anden Verdenskrig, til nazismen og jødeforfølgelsen – en sammenhæng, som kun langsomt dæmrer for Jens og kriminalkommissær Møller.

Huset ved søen var en af den slags bøger, som jeg bare faldt for med det samme. Svenning har formået af blande en slags feel-good historie med en spændende krimi, og det fungerer altså overraskende godt (forlaget promoverer bogen som værende en triller, men det er jeg ikke enig i).

Hans miljø- og stemningsbeskrivelser er fantastiske! Hvor ville jeg dog gerne sidde og nyde en kop kaffe ved huset ved søen. Men den smukke grund er ikke kun værdifuld grundet sin skønhed, og der er her vores historie begynder for alvor. For her begynder de mystiske hændelser, der ender med at trække helt uventede tråde til fortiden.

Bogen inddrager historiske hændelser fra Anden verdenskrig, og fortællingen om nazisterne forbrydelser mod jøderne kommer til at spille en stor rolle. Det er helt naturligt spundet ind i handlingen, og det hæver bogens niveau med de faktiske hændelser. Vi møder også et strejf af romantik, og det fungerer glimrende som en naturlig del af handlingen.

Plottet er rigtigt godt udtænkt, og det tog nogle gode uventede drejninger. Svenning udviser gode skriveevner, og fortæller en god historie i et flydende sprog. Alle hans karakterer fremstod meget realistiske, og man kommer hurtigt til at holde af Jens og Møller – og ikke mindst Vufle! (den hund har bare at overleve de næste 15 bind i serien, Svenning!). Min eneste anke er, at bogen er alt for kort (ikke at den er overfladisk – jeg ville bare gerne have haft mere Jens og Vufle)

Huset ved søen anbefales herfra.

Huset ved søen

Forfatter: Svenning Svenningsen