HomeBoganmeldelser Når sporene forsvinder af Elina Backman (Saana Havas #2)

Når sporene forsvinder af Elina Backman (Saana Havas #2)

Mellem linjerne

Når sporene forsvinder er skrevet af Elina Backman, og er andet bind i hendes serie om Saana Havas. Bogen er en selvstændig opfølger til Alle kongens mænd.

Tre unge filmstuderende er i gang med at lave en dokumentarfilm om en mystisk eneboer, som bor på en lille ø uden for Helsinki. En dag bliver en af de unge mænd fundet død i et naturreservat tæt på. Kort tid efter forsvinder endnu en af dem sporløst. Politikommissær Jan Leino og hans hold af efterforskere får sagerne. Normalt er det ulykker, der ligger til grund for unge mænds forsvindinger og dødsfald. Denne gang ser det dog ud til, at der faktisk er nogen, der jager de unge mænd.

Samtidig bliver den unge journalist Saana Havas også blandet ind i efterforskningen. Efter en dramatisk sommer hos sin moster i Hartola, hvor hun kom på sporet af og var med til at opklare en gammel sag om en død teenagepige, er Saana tilbage i Helsinki, hvor hun har fået et nyt job på et PR-bureau. Da hun opdager, at hendes nye kollegas lillebror er forsvundet, beslutter hun sig for at hjælpe med at finde ham og laver en true crime podcast om forsvindingen.

Saana og Jan er blevet kærester, og hun har en fornemmelse af, at de efterforsker den samme sag. Men hun spørger ikke Jan om hans arbejde; hun ved, at hun ikke vil få et svar. Så i stedet for at bringe dem tættere sammen, ligger den uhyggelige sag mellem dem.

Når sporene forsvinder er en flot efterfølger til Alle kongens mænd. Igen viser Backman sin store evne til at væve flere forskellige plottråde til et smukt sammenhængende tæppe – men trådene er selvfølgeligt grundigt snoede undervejs. I takt med at de enkelte tråde optrævles, stiger bogens spændingsniveau, og man kommer dybere og dybere ned under sagens overflade.

Her får du en stærkt karakterdrevet fortælling, og at man allerede kendte de centrale personer gav Backman en god mulighed for at udvide deres karakterer. Vi lærer mere om deres baggrund og hvad der driver dem. Det gør historien mere interessant, at vi på denne måde indvies i deres individuelle moralske kompasser, der jo om noget ligger til grund for deres handlinger. Den beskrevne dynamik mellem karakterne er fascinerende, og Backman formår at holde en rigtig god balance mellem efterforskning og det personlige.

Ikke kun de centrale karakterer imponerer, for Backman ved præcist hvordan man bringer bikarakterer i spil. At man på denne måde møder endnu flere perspektiver, giver en skøn variation i læsningen. Til tider kan ændringen i perspektiver måske godt fremstå en smule for overdrevet, og enkelte steder kunne det sagtens være sparet væk.

Bogens opdeling kan, som udgangspunkt, virke en smule kompliceret, men hurtigt bliver det nemt at følge fortællingen. Og bogens indsigt i psykologisk spænding er imponerende og meget, meget spændende. Ideen med en true-crime podcast er godt fundet på, og rammer jo lige i tidens tråd.

Er du til psykologiske spændingsromaner med fascinerende karakterer, flotte miljøbeskrivelser og velgennemtænkte efterforskninger, så vil Når sporene forsvinder helt sikkert være noget for dig. Jeg er helt klar til at følge Elina Backmans forfatterskab fremover.

Når sporene forsvinder

Forfatter: Elina Backman

Oversætter: Birgita Bonde Hansen