HomeBoganmeldelser Bænken ved den hvide bro

Bænken ved den hvide bro

Comments : 1 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , ,

En rejse gennem tiden og sorgen

Pia Reesen Brønnum er uddannet psykoterapeut, og har i mange år arbejdet som studievært og producer. I dag arbejder hun udelukkende som forfatter efter hendes debut i 2006 med thrilleren Hænges ej som druknes skal. Siden er det blevet flere krimier og en thriller mere. Bænken ved den hvide bro er derfor noget af et genreskrift – men et meget vellykket et af slagsen.

Efter selv at have oplevet tab, mødte Pia en dag en ældre mand på en bænk. Hans bænk ved hans sø. Den bænk hvor han friede til sin nu afdøde hustru. Og dette møde inspirerede bogen om Luna og Liv.

Livet er gået i stå. Det fantastiske liv med rejser, sommerhuset og ikke mindst hendes elskede Søren. Nu er han væk – gennem 30 år har han været en del af Lunas liv, indtil et hjerteanfald ændrede alt. Og her står Luna så: 47 år, barnløs og ude af stand til at se en fremtid. Ramt af angst og depression, sygemeldt fra sit arbejde

Men en gåtur ned til deres bænk ved deres sø forandrer alt. For på bænken møder hun den 90-årige kvinde Liv. Gennem mange samtaler indvier Liv Luna i hendes historie. Livs historie er barsk og smuk: fra depressionen i 1929 over krigen og livets store tab. Om fremgang, og om at være tilfreds med det man har. Måske er Liv endda fra en tid hvor man værdsatte de ting man havde mere og man blev nødt til at komme videre uanset hvor stor en sorg man var ramt af – for dyrene skulle jo fodres og malkes og maden skulle på bordet.

Livs indstilling til livet, til at være i nuet og hendes måde at takle livets store tab på er meget inspirerende for Luna. Langsomt hjælpes hun til at bevæge sig gennem de forskellige faser af sorg, mens hendes indstilling til fremtiden bliver stadig mere optimistisk. Efterhånden som foråret spirer, begynder Lunas livskraft også at blomstre. For vi rammes alle af sorg og tab i livet – men det er muligt at komme videre.

Hvor er livet dog underligt, vidunderligt, skræmmende og smukt.”

Luna

Bænken ved den hvide bro er smuk, barsk og inspirerende læsning, der anbefales til alle – uanset om de har mistet eller ej. En bog, der kravler ind under huden på selv den mest hårdhudede læser, og efterlader et smukt og livsbekræftende aftryk. En bog, der fortjener at blive læst langsomt, så de enkelte detaljer får mulighed for at bundfælde sig, og læseren får tid til at reflektere over bogens budskab.

Men vi skiftevis bevæger os mellem nutid og fortid, sættes fokus på at se de smukke ting i livet – at finde glæden i solens stråler, fuglenes kvidren, en kats spinden eller et kærlighedsfyldt minde. Livs fantastiske styrke får Luna til at reflektere over sit eget liv, og giver hende modet til at gå nye veje.  Luna hjælpes til at komme ud af sorgens gribende mørke og begynder at fokusere på de mere positive aspekter af fremtiden.

At bevæge sig gennem bogens handling og gribende historier, var en meget positiv oplevelse. De fleste læsere vil kunne genkende mange at de beskrevne følelser hos sig selv, og ønsket om at kunne undslippe mange af dem. Men sorg og tab er en del af livet, men det er håb og kærlighed også.

Kys det nu, det satans liv
Og grib det, fang det
Før det er forbi