HomeBoganmeldelser De overlevende af Jane Harper

De overlevende af Jane Harper

Mistroen lever

De overlevende er Jane Harpers nyeste krimi. På bloggen er tidligere anmeldt Den fortabte mand.

Et mord ripper op i gamle hemmeligheder i en øde kystby på Tasmanien – Mesterlige Jane Harper er tilbage med en ny genial, psykologisk krimi.

Alt ændrede sig med ét slag i Kieran Elliotts liv, da han som ung var skyld i en bådulykke. Konsekvenserne var ødelæggende, uoverskuelige. Siden har skylden plaget ham, og da han sammen med sin familie besøger sin barndomsby, vender den tilbage med fornyet kraft.

En dag skyller et lig op på stranden. Politiet efterforsker det som mord. Og snart truer gamle hemmeligheder med at dukke op til overfladen. Et skibsvrag på havbunden, en forsvundet pige og svarene på nogle af alle ubesvarede spørgsmål, der har blæst i vinden i alt for mange år. I De overlevende demonstrerer Jane Harper på ny sin evne til at skabe plot og personer, der tager fusen på læseren, og placere handlingen et sted, der i sig selv bliver en karakter: klippekysten, stranden, de farlige grotter, den øde by, alt sammen uvægerligt kædet sammen med havet skønhed, farlighed og kraft.

De overlevende er et karakterstudie og en karakterdrevet fortælling. Jane Harper formår at trække læseren ind i karakterernes liv. Ind i de tætte og komplekse forhold – styret af kærlighed, fælles oplevelser og nogle gange skyld. Byen, Evelyn Bay, viser igen hvordan Jane Harper har en glimrende evne til at bringe atmosfære til live. Hun forbinder på en god måde spændingen i byen med havets barske natur.

Mysteriet i sig selv er interessant og overbevisende. Det driver den overordnede fortælling og tilfører til atmosfære, at noget ikke er helt rigtigt. Den subtile ondskab flyder gennem denne histories understrømme med en stille intensitet. Der sker ikke meget på overfladen, men nedenunder driver den historien ind i sin uundgåelige og overraskende konklusion.

Bogen fortælles fra en mands synsvinkel, og derfor kan det være lidt svært at forstå hvorfor den så gerne vil understrege hvor svært det er at være kvinde. Bogen minder os om, at kvinder ikke kan gå i mørke uden at være utrygge, og at smukke kvinder ofte vil blive chikaneret. Det er vigtige problemer at adressere, men det føltes en smule malplaceret som det diskuteres i denne fortælling.

At inddrage de sociale medier er meget relevant. Mon ikke vi alle har set en debat der er løbet helt af sporet, og hvor folk skriver ting de sandsynligvis aldrig ville sige i det virkelige liv. Det er interessant at følge, hvordan lokalbefolkningen lader sig rive med, og hvordan sladder og hemmeligheder skaber debat.

To ting trækker desværre bogen ned: Det meeeget langsomme tempo, specielt i bogens første halvdel. Den brugte meget tid på at tale om mange karakterers liv og opstille fejlretningerne for det kommende mysterium. Masser af info og ikke meget spænding. Bogens slutning virkede forhastet, og en udvidet epilog med lidt flere oplysninger og detaljer ville have gjort den langt mere tilfredsstillende.

De overlevende

Forfatter: Jane Harper

Oversætter: Jesper Wamsler