HomeBoganmeldelser Ind eller ud af Afrika af Annette Høegh

Ind eller ud af Afrika af Annette Høegh

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , ,

Drømme møder virkelighed

Ind eller ud af Afrika er skrevet af Annette Høegh. Annette og hendes mand har boet i Dar es Salaam i Tanzania i 3 år.

Da Kamilla og Mick rejser til Dar es Salaam i Tanzania, er det med eventyr i blodet og en forventning om, at noget nyt og spændende skal ske. Men er det altid godt at få, hvad man ønsker sig?

Rammen i bogen er expat-miljøet i Tanzania.. Vi følger Kamilla gennem hverdagslivets besværligheder med varme kølediske i supermarkederne, myremotorveje og stærkt begrænsede udfoldelsesmuligheder. Hvem er man egentlig, når man pludselig ikke må få et arbejde? Og kan parforholdet klare, at rollerne ændrer sig så drastisk?

Ind eller ud af Afrika er en fascinerende fortælling om mødet mellem to kulturer, og mellem egne drømme og virkelighed. Om uventede udfordringer, og en næsten overvældende kærlighed til det (for det meste) smukke land.

Som udgangspunkt er det Kamillas historie vi følger, og hendes oplevelser med at skulle skabe en ny tilværelse under nye omstændigheder. Hendes første syn af landets overvældende skønhed, dufte og farver nærmest stråler ud fra siderne, og vækker levende minder om mine egne besøg i Afrika. Generelt viser Annette en rigtig god evne til miljøbeskrivelser, der placerer læseren midt i historien.

Udover praktiske problemer, så rammes Kamilla også af indre udfordringer. For det første gør den manglende sikkerhed, at det ikke er nemt for hende at forlade hjemmet, hvorfor det kun er Mick, der kommer hjem med nye indtryk og finder nye venskaber. Det næste er mødet med expat samfundet. Det sætter gang i mange tanker. Hvad er egentligt hendes rolle i Tanzania? Hun har ingen børn og ingen mulighed for at arbejde. Til de mere “officielle” begivenheder er det tydeligt, at hun ikke er værd at danne netværk med. Kamilla må finde en helt ny identitet.

Der er meget symbolik i historien, og de dele tiltalte mig meget. At sammenkoble Kamillas interesse for fugle (og trække tråd fra barndom til nutid) med længslen efter at sprede vingerne, og flyve ud i det ukendte. En konstant stræben efter en form for frihed – måske uden helt at have defineret, hvad denne frihed er.

Også Kamillas talismaner var vigtige i deres fascinerende symbolisme. Hvad der sker med dem, kan levende sammenkobles til hendes personlige udvikling, og viser måske endda, at nogle af de tilknyttede værdier og drømme allerede er opfyldt eller forkastet. Måske er den sidste præcis hendes fremtid? (der glimrende understøttes af hendes mands valgt på bjerget)

Vi følger også den amerikanske expat Pamala, og det er et rigtigt godt valg at sætte de to kvinder op overfor hinanden. Det beskriver glimrende de forskellige tilgange og de vidt forskellige opfattelser af egne roller. Og vi indvies i landets store kontraster mellem overflod og fattigdom, mellem skønhed og slum (specielt scenen med børnehjemmet ramte altså lige i hjertekuglen). Og vi lærer, hvordan det kan være nødvendigt at navigere i et fremmed land, selvom det måske konflikter med egne overbevisninger.

Ind eller ud af Afrika er en bog, der med stor fortællerglæde indvier læserne i et helt andet univers – og den er meget læseværdig.

Ind eller ud af Afrika

Forfatter: Annette Høegh