HomeBoganmeldelser Lykkelige omstændigheder af Karna Bunk (Ernst og Berghamar #1)

Lykkelige omstændigheder af Karna Bunk (Ernst og Berghamar #1)

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , ,

Når børn rammes

Lykkelige omstændigheder er skrevet af Karna Bunk, og er hendes krimidebut. Bogen er udgivet som Mofibo Original i 2019, og som fysisk bog i 2022.

Lykkelige omstændigheder er en grum krimi, som udspiller sig i København. Den handler om journalisten Magrethe Ernst og drabschefen Steinbjørn Berghamar. Engang var de kærester, men Magrethe valgte Steinbjørn fra, fordi han ville have hele pakken. Nu fører en kriminalsag dem sammen igen.

Steinbjørn er i mellemtiden blevet gift og har fået to børn, samt en lederstilling i afdelingen for Personfarlig Kriminalitet på Teglholmen. Magrethe arbejder på en digital nyhedsredaktion og venter barn efter en engangsaffære. Hun er opslugt af research til en historie, da en højgravid kvinde meldes savnet. Modvilligt bliver Magrethe pålagt at dække sagen, og til politiets pressemøde møder hun nu Steinbjørn, som hun ikke har set i årevis.

Forsvindingssagen tager siden en uhyggelig drejning, og opklaringsarbejdet sætter Steinbjørn under hårdt pres. Det gør det ikke bedre, at Magrethe starter sin egen efterforskning.

Lykkelige omstændigheder byder, overordnet set, på alt hvad man kan forvente af en god krimi. Den er spændende, skræmmende og med en god plotopbygning. Samtidigt inddrager den personlige relationer, og det fungerer rigtigt godt. Den indledende sag trækker tråde til både fortiden og Magrethe Ernsts egen graviditet, og det giver en ekstra dimension til historien. Selve plottet kan måske hurtigt gennemskues, men det gør faktisk ikke noget. Jeg kunne måske til tider godt have brugt en smule mere baggrund og motivation, men det er ikke noget der overskygger den overordnede fortælling. Der er en del sidehistorier, og det er godt anvendt til at føre lytteren på afveje.

Magrethe Ernst og Steinbjørn Berghamar er godt beskrevet, selvom Steinbjørn måske er en smule for stereotyp hvad angår en efterforsker: med hans utroskab og drikkeri, minder han om noget vi har set mange gange før. To mennesker, der oprindeligt kører hver deres efterforskning, og som har en tidligere personlig relation, er absolut også noget der er set før. Her kunne jeg godt have brugt en smule nytænkning.

Der er nogle ret barske hændelser i fortællingen, men der er ikke tale om en bloddryppende krimi – til tider har den faktisk mere et strejf af hygge-krimi – en ret velfungerende blanding. Jeg er ret imponeret over, at Lykkelige omstændigheder er en debut, for det mærker man ikke i selve skrivningen. I sagens natur er første bind i en serie nødt til at byde på en del baggrundshistorie om karaktererne, men det fylder ikke for meget. Faktisk kunne jeg godt have brugt en smule mere viden om dem, men mon ikke det kommer i de kommende bind. Seriens andet bind, Små tragedier, er allerede udgivet.

Bogen er indlæst af Grete Tulinius, og det gør hun rigtigt godt. Man kan godt mærke at Mofibo Originals skrives direkte til lydbogsformatet. Hun er god til at variere stemmen, og jeg syntes hun formår at skildre karaktererne godt. Hun gør fortællingen levende, og er en af de indlæsere, hvor jeg er efterladt med lysten til at tjekke yderligere bøger indlæst af hende.

Alt i alt en velfungerende krimi, der dog lige mangler det sidste for at opnå topkarakter.

Lykkelige omstændigheder

Forfatter: Karna Bunk