HomeBoganmeldelser Sår af Blædel og Nordbo (Stark #2)

Sår af Blædel og Nordbo (Stark #2)

Den mørke side

Sår er andet bind i Sara Blædel og Mads Peder Nordbos serie om vicepolitiinspektør Liam Stark og politikommissær Dea Torp. Du kan læse min anmeldelse af seriens første bind, Opløst, her.

Politidirektør Margrethe Dybbøls teenagedatter, Zenia, er forsvundet. Zenia har før været væk hjemmefra i dagevis for at være sammen med sine venner. Men da en verserende sag om en anden forsvundet ung kvinde går ind i sin tredje uge, begynder Dybbøl at blive nervøs. Er der risiko for, at de to forsvindingssager hænger sammen?

Samtidig kaldes vicepolitiinspektør Liam Stark ud til efterforskningen af et lig. Det er fundet med tydelige lågeformede sår skåret ind i huden. Dea Torp prøver at holde et par fridage med sin nye kæreste, men må til sin ærgrelse afbryde dem, da der er brug for hendes hjælp til opklaringen. Da Dea og Liam bringes på sporet af kunstneren Monika Le Fevre, der er kendt for at skære lignende, sår i levende dyr som en del af sin politiske kunst, bliver det tydeligt, at hun kan have forbindelse til både liget og Dybbøls forsvundne datter.

Efterhånden står det klart for Dybbøl, at hun ikke kender sin datter så godt, som hun troede. Optrevlingen af Zenias adfærd giver hende bange anelser …

Sår er en meget spændende efterfølger til Opløst (der ikke helt faldt i min smag). Måske har forfatterparret fået mere styr på deres fælles pen, og det lover jo godt for deres kommende bøger. Det er en bog, der byder på detaljerede beskrivelser af nogle meget makabre ting, så den er absolut ikke for de sarte læsere. At det så samtidigt er et skræmmende relevant emne forfatterne har taget udgangspunkt i, det gør bare bogen meget mere læseværdig.

Mens Liam har store problemer på hjemmefronten (prøv at forestille dig at skulle flytte hjem til dine forældre igen), svæver Dea nærmest på en lyserød sky. Det er forfriskende, at bogen også fokuserer på hovedpersonernes privatliv, da det jo er med til af definere dem i deres professionelle virke. Dog kunne Dea og Rolf godt have fyldt en smule mindre i bogen.

Fundet af et lig med helt specielle skader er en glimrende måde at sætte fokus på kunst, og hvor langt man som kunster kan tillade sig at gå for at formidle sit budskab (ja, jeg tænker stadig på guldfisken i blenderen). Dette videreføres rigtigt godt til et meget relevant emne: de sociale medier, og hvordan mange netkrigere her ytrer holdninger på en måde, som de sikkert aldrig ville have gjort face til face. For på nettet har vores ord ingen konsekvenser, vel?

Men at holdninger og ytringer netop kan have konsekvenser, det mærker politidirektør Margrethe Dybbøl personligt denne gang. Hun har ikke været opmærksom på datterens færden på de sociale medier (som mange forældre nok ikke er). Og måske havde hun alligevel ikke været i stand til at gennemskue de mulige konsekvenser. Vi ved netop ikke altid ved hvad der foregår – ondskaben er så at sige skjult i det digitale univers.

Plottet er generelt rigtigt godt udtænkt, men til tider virker det ”utilstrækkeligt”. Det er en smule huller, der burde være fanget i redigeringen. Spændingen holder dog, og hele historien afsluttes godt.

Sår

Forfattere: Sara Blædel og Mads Peder Nordbo

Udgivet: 2023