HomeBoganmeldelser 1795 af Niklas Natt och Dag

1795 af Niklas Natt och Dag

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , , , ,

En hård tid

1795 er tredje bind i Niklas Natt och Dags prisbelønnede Bellman trilogi, der tegner et mørkt og medrivende portræt af Stockholm i 1700-tallet. Serien har indbragt ham flere priser, blandt andet debutantprisen fra Det Svenske Krimi-akademi og Stockholms hæderspris for litteratur.

Du kan læse mine anmeldelser af serien første to bind her: 1793 og 1794.

Som et såret dyr driver Tycho Ceton rundt i byen mellem broerne, mens han brygger på en plan, der skal genvinde hans tabte storhed. Han vil lave et spektakel, der er mere forbløffende og afgrundsdybt modbydeligt end noget, Stockholm hidtil har set.

Én mand har sat sig for at stoppe ham: Emil Winge. Men Winge mærker hurtigt, at han står alene med sin sag. De paranoide myndigheder har vigtigere ting at tage sig af, og hans kampfælle Mickel Cardell er optaget af sin egen søgen efter Anna Stina Knapp, der er forsvundet efter hendes børns død. 1795 er en hæsblæsende og uforudsigelig afslutning på Niklas Natt och Dags store værk om en blodig tid i Sveriges historie.

1795 var en af de bøger der nok med højest forventning blev åbnet herhjemme. Og måske var mine forventninger også for høje, for i forhold til seriens to første bind, føler jeg at 1795 fremstod en smule svagere. Alligevel havde jeg ikke lyst til at lægge den fra mig – beskrivelserne af Anna Stina og Elias og de lister, som Winge og Cardell havde fundet på, var simpelthen for intense til at slippe.

Måske skyldes en del af min afstandstagen det, at det bliver mere og mere udbredt at opdele en roman i flere bind fra starten.  Det kan medføre, og gør det også her,  at det egentlige forbryderplot trækker sig mere og mere i baggrunden. I dette tredje bind virker plottet en smule for langstrakt, og fortællingen mister en stor del af den tidligere sete dramatik.

Bogen er opdelt i flere afsnit. Winge og Cardell deler det første i deres søgen efter Anna Stina og den brutale Tycho Ceton. Andet afsnit omhandler Tycho, delvist samtidig, hvilket afklarer nogle åbne spørgsmål fra første del. Det tredje – og for mig det bedste – afsnit fortæller læseren, hvad der skete med Anna Stina. I det sidste afsnit samles alle tråde, men desværre efterlades slutningen en smule åben.

Niklas Natt och Dag har i de tidligere bind vist, at hans arbejde med det rige sprog og de fascinerende og malende beskrivelser af samfund og indbyggere, er et af de steder hans store styrke ligger. Men i 1795 er det som om dette kammer en smule over – og det nedsatte bogens tempo lidt for mig. Derfor fandt jeg nogle gange bogen en smule for lang, og at nogle af fortællingens historier unødvendige. De troværdige beskrivelser at miljøer i slutningen af 1700-tallet er dog lige så realistiske og barske som tidligere set.

På den anden side efterlader 1795 mig med varigt indtryk grundet min historiske interesse. Det er fascinerende, hvordan forfatteren i sine grundige beskrivelser kan gå helt ned i de mindste detaljer. Der ligger helt sikkert mange timers studier bag disse beskrivelser. En vellykket afslutning på en trilogi, der der toppede mest i bind et og to.

1795

Forfatter: Niklas Natt och Dag

Oversætter: Christina Westenholz Bojlén