HomeBoganmeldelser Åndemaneren – Blodengel 2 af Lotte Petri

Åndemaneren – Blodengel 2 af Lotte Petri

Kulde, mørke og mystik

Er du en af de heldige med et Mofibo abonnement, har du sikkert stiftet bekendtskab med en eller flere af deres Originals – bøger, der kun er tilgængelige på Mofibo. Var du en af dem, der slugte Lotte Petris Tandsamleren – Blodengel 1 (der udkommer i fysisk form 1. oktober), så kan du nu glæde dig over Åndemaneren – Blodengel 2.

I Åndemaneren får vi et spændende gensyn med efterforsker Sofie Engell og hendes team i E-gruppen. Og denne gang skal de til det kolde nord…

Da retsmediciner Hack Grandahl kaldes til Grønland for at assistere på en sag, tror det lokale politi i første omgang at de står med en mord/selvmords sag. Men hurtigt finder Hack tegn på noget andet, og han ved at sagen vil kræve forstærkninger. Hvorfor mangler den afdøde kvinde noget af sit hår? Og hvorfor har hendes forlovede helt korte negle, når nu han er kendt for at spille på guitar?

I Midt- og Vestsjællands politikreds er psykolog og efterforsker Sofie Engell helt klar til en velfortjent ferie, der dog hurtigt afbrydes af Hack. Han har brug for hendes specielle evner og hun må afbryde ferien.

Da Sofie Engell begynder at grave i tidligere drabssager, finder hun nogle ligheder med den nyværende sag. Men grønlandsk overtro og tupilakker er ikke ligefrem noget hun er vant til at håndtere. Hun har dog også sin egen mørke side at kæmpe med, og forsøger ofte at dulme denne med piller og alkohol. At chefen Claus samtidigt har en dragende magt over hende, er ikke ligefrem noget der gavner hende.

Men der er ikke mange spor at gå efter for de danske politifok, der nægter at tro på grønlændernes snak om en Fjeldgænger – en mytisk skikkelse, der frivilligt slår sig ned på fjeldet og med tiden kan opnå dyriske, dæmoniske kræfter. Der begynder dog alligevel at vise sig tegn på, at grønlænderne er inde på noget af det rigtige – og at deres gerningsmand kun lige er begyndt…

Sofie

Kilde: Visitgreenland.com

Lotte Petri har endnu en gang skabt en fascinerende fortælling, hvor hun på en meget vellykket måde blander både overtro og videnskab ind i en medrivende krimi. Specielt denne gang skabte den grønlandske overtro og den barske natur en helt specielt ramme for fortællingen.

Lotte har tydeligvis fået meget ud af sin researchrejse, og jeg var imponeret over de mange grønlandske detaljer – lige fra kulturelle aspekter over maden og til naturens kræfter og den indflydelse på hverdagen. Det var interessant at observere de pragmatiske danske betjentes møde med de gamle ånder. Flere gange tog jeg mig selv i at ønske mig tilbage til Grønland og den første oplevelse af det mægtige nordlys.

Persongalleriet fungerer bare igen, og det var en god vinkel at ikke kun Sofie, men også Walther udvikles for læserne. Og så var det en god detalje, at karakteren Pipaluk optræder igen – hende mødte vi første gang i Lottes bidrag til Novellesamlingen Mord på din ferie fra Byens Forlag.

Plottet er velskrevet og hænger rigtigt godt sammen. Der er dog enkelte steder hvor handlingen virker en smule abrupt, hvor jeg savnede en smule mere uddybning. Jeg ville også gerne have været endnu dybere inde i gerningsmandens psyke. Det ændrer dog ikke på, at Åndemaneren er en fascinerende krimi, der vil drage læserne ind i en verden af kulde, mørke, mystik og gammel overtro.

Sofie

Tusind tak til Mofibo for de 3 måneders abonnement – jeg har udnyttet det til fulde 🙂

Forfatter: Lotte Petri