HomeBoganmeldelser Alle de liv af Signe L. Pallisgaard

Alle de liv af Signe L. Pallisgaard

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , ,

Hvad der sker med nuet, når den fremtid, vi tager for givet, rives væk.

Signe og Camilla har været bedste veninder siden 0. klasse – men i 2013 får Camilla konstateret ALS. På et tidspunkt nævner hun overfor Signe, at det værste ved sygdommen er, at hun aldrig finder ud af hvad det ville være sket. Hvordan ville hendes liv have formet sig, hvis hun ikke var blevet ramt af sygdommen? Den opfordring kunne Signe ikke sidde overhørig, og resultatet blev bogen Alle de liv.

Signe Pallisgaard er cand.mag. i dansk og kulturhistorie, og debuterede i 2014 med bogen Et andet sted. Derudover arbejder hun som litterær konsulent.

“Kan du ikke skrive ned, hvad der ville være sket? Bare et par brudstykker. Så er det næsten, som om det kommer til at ske?” spørger Solveig sin veninde Emilie, der er forfatter. Sammen er de to kvinder taget på road trip i Californien. De ved begge, at denne rejse bliver den sidste, for Solveig lider af den uhelbredelige sygdom ALS.”

Emilie og Solveig er meget forskellige. Solveig er den optimistiske og sorgløse, mens Emilie er mere forsigtig og måske tænker mere over tingene. Alligevel (eller måske netop derfor) har de holdt sammen hele livet. Men da Solveig får konstateret en dødelig sygdom, tvinges de begge til at forholde sig til deres liv – der pludseligt viser sig at være langt kortere end forventet.

Siden de var helt unge har Emilie og Solveig planlagt rejser ud i den store verden – men som det så ofte sker, blev planerne aldrig rigtigt til noget. Men da tiden nu er ved at rende ud, tager de på roadtrip i Californien. Det er denne rejse læseren følger som belyst via Emilies dagbogsnotater, og det er her Solveig fremsætter sit ønske om at vide, hvad der ville være sket – hvordan ville hendes liv have udviklet sig, hvis hun ikke var blevet ramt af sygdommen.

Via dagbogen får vi både tilbageblik til venindernes barndom og opvækst, deres ikke altid helt problemfri venskab og smukke profetier om den fremtid, der burde have været. På rejsen møder de udfordringer og glæde, sorg og mennesker, der får dem til at tænke over livet. Solveig genfinder en vigtig del af sin fortid og Emilie tvinges til at forholde sig til, hvem hun egentlig er, når hun ikke længere kan stå i Solveigs skygge.

Solveig

Alle de liv bliver nok en af de smukkeste bøger jeg får læst i år. Den er gribende, livsbekræftende, sørgelig og tankevækkende.

Selvom bogen ved første øjekast kan forvirre kommende læsere, så skal man ikke lade sig afskrække. Dette er ikke en sygdomshistorie, men en hyldest til livet, venskabet og viljen. Selvom sygdommen er med på rejsen og sætter nogle naturlige begrænsninger for Solveig, så er den ikke i fokus. Historiens fokus er de to veninder og hvordan sygdommen påvirker deres venskab.

Opbygningen af romanen i dagbogsformen med både rejsebeskrivelser, tilbageblik til deres opvækst og de fiktive hændelser i Solveigs fremtid fungerer rigtigt godt. Langsomt, men sikkert, afdækkes flere og flere lag af karaktererne og dynamikken i deres venskab. Desuden bærer miljøbeskrivelserne tydeligt præg af, at Signe selv har oplevet dem.

Karaktererne er velbeskrevne og sproget er flydende og smukt. Med romanen sættes fokus på vigtigheden af nuet – at leve i det og værdsætte det. For når din fremtid lige pludseligt forsvinder, så må du udnytte nuet så meget mere. Desuden inddrages den interessante konflikt mellem pårørende og døende: hvordan skal man opføre sig som pårørende, når alle ens egne problemer pludseligt virker ubetydelige. Og kan man egentlig skade mere end hjælpe, hvis den døende skærmes for virkeligheden?

Det kunne være en trist historie – men det er det ikke. Så gør dig selv en tjeneste og køb denne bog. Læs den, lær af den – og husk så at nyde livet.

Solveig

Forfatter: Signe Langtved Pallisgaard