HomeBoganmeldelser Brombærvinter af Sarah Jio

Brombærvinter af Sarah Jio

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , ,

Tilknytning gennem årtier

Brombærvinter er den tredje bog udgivet på dansk af forfattere, Sarah Jio, hvor hun fortsætter sin rige udforskning af, hvordan personlige forbindelser kan overskride tidens grænser. Af Sarah Jio er tidligere anmeldt Når violerne blomstrer.

Da en voldsom snestorm rammer Seattle i maj måned, kaldes Claire Aldridge på arbejde på The Herald for at dække sagen. Claire opdager hurtigt, at samme fænomen er sket i 1933 – på præcis samme dato. At linke de to snestorme er oplagt for at skabe en god historie.

Under Claires research af stormen i 1933, falder hun over en artikel om et forsvundet barn. Treårige Daniel var forsvundet fra hjemmet, mens hans mor, Vera, havde nattevagt på et nærliggende hotel. Myndighederne vurderede at Daniel selv var løbet hjemmefra, men den historie køber Claire ikke. Hun syntes det fremgik tydeligt af efterforskningen, at politiet ikke gad besvære sig med at finde et barn af en fattig mor.

Claire bliver opslugt af mysteriet omkring Daniels forsvinden, den første ting, der har vækket hendes interesse siden hun var offer for en forfærdelig ulykke. Da hun begynder at grave sig dybere ned i sporene, og selvstændigt forsøger at finde løsningen på gåden om Daniel og Vare, afslører hun nogle chokerende hemmeligheder der berører hende på det personlige plan.

Claire samler langsomt det puslespil Vera udgør, og afdækker de ting Vera var tvunget til at gøre for at finde Daniel. Vera har tydeligt overskredet alle sine grænser i forsøget på at få sit barn hjem. Og i hendes efterforskning begynder Claire at mærke, at hendes egne følelsesmæssige sår endelig begynder at heles – måske er jagte præcis det Claire havde brug for, for at redde dig selv – og måske finde tilbage til den hun var engang.

Brombærvinter er en hjertevarm historie skabt af en forfatter, der på bedste vis formår at sætte gang i sine læseres følelser. Selvom bogen kan give indtryk af at handle om sorg, så handler den om så meget mere: kærlighed, tilgivelse og håb.

Vera og Claire var begge fantastisk godt portrætteret, og har mere til fælles end man umiddelbart lige ser. Claire med hendes drive og fortsæt til at følge historien helt til dørs (måske for at fjerne fokus fra sine egne problemer, der bl.a. indeholder et knagende ægteskab). Vera med hendes hårde kamp for overlevelse under 1930’ernes krise – hun havde intet andet valg end at tage det arbejde hun kunne få.

Skiftet mellem de forskellige tidsperioder sker uden problemer, og hver tidsperiode beskrives levende og realistisk. Sarah Jio formår at flette de to historier sammen med snestormene som bindende element

Med sine tiltalende karakterer, et stærkt plot og meget velbeskrevne miljøer, har Sarah Jio skabt en fortælling om tab og helbredelse, og hvordan to kvinders oplevelser kan overleve tidens grænser. Det er en engagerende bog, hvis temaer vil vække genklang hos de fleste læsere – en skøn læseoplevelse.

Brombærvinter

Forfatter: Sarah Jio

Oversætter: Ulla Oxvig