HomeBoganmeldelser Den armenske sarkofag af Rasmus Wichmann

Den armenske sarkofag af Rasmus Wichmann

Lyt og støt

Den armenske sarkofag er en noget anderledes “bog” af Rasmus Wichmann. Den er nemlig udgivet som en form for radioføljeton, hvor der hver mandag blev lagt et nyt afsnit op startende den 22. februar. Hvert afsnit varede ca. 30 minutter, og sidste afsnit blev sendt i slutningen af maj.

Du kan bl.a. lytte til bogen her:

Den Armenske Sarkofag (podbean.com)

(men også på Spotify, itunes, Podimo og mere til).

Rasmus Wichmann lever primært af at holde historiske foredrag, og har tidligere medvirket i antologien Mørke Guders Templer samt skrevet romanen Enkemagerne, der udkom i 2018.

Handlingen:

Den Armenske Sarkofag handler om dansk-irakiske Lili, der er en talentfuld arkæologi-studerende, men skadet på krop og sjæl. Muligheden for at studere en hemmelighedsfuld sarkofag, giver hende mod på at overvinde sin socialangst. Inden længe opdager Lili dog, at sarkofagens hemmelighed hænger uløseligt sammen med et mord, der blev begået i Jerevan for 25 år siden. En thriller-føljeton i 11 afsnit.

Den armenske sarkofag er mit første møde med en podcast-bog. Det er først for nyligt at jeg endeligt er blevet fanget af podcasts (selvfølgelig Mørkeland), så jeg skal lige vænne mig til alle de fantasiske muligheder der findes her.

At Rasmus har valgt at anvende nogle af vennen Chris’ egne oplevelser i Armenien, har givet føljetonen et meget realistisk præg. Derudover har Rasmus tydeligt foretaget en grundig research om Armenien og landets historie. Noget af handlingen er desuden henlagt til miljøet omkring Københavns Universitet og Nationalmuseet. Det giver en ny dimension, fordi man har mulighed for at besøge nogle af bogens steder bagefter.

Jeg syntes det var et rigtigt godt tiltag med den indledende ordliste i første afsnit, der lige fik sat nogle begreber på plads. Jeg syntes overraskende godt om formatet og de enkelte afsnits længde. Det passede lige til min togtur, der gik langt hurtige end normalt med Rasmus’ stemme i ørene. Rasmus har selv indtalt føljetonen, og det gør han ganske godt.

Det var velskrevet og interessant at høre, hvordan Lili optages af sarkofagen på Nationalmuseet og beslutter at følge den til Armenien. Generelt var Lili en meget fascinerende karakter, og jeg kunne godt lide at Ramus havde givet hende den psykiske sygdom socialforbi. Det er nytænkende og spændende med en hovedperson der ikke bare fremstår som en superkvinde.

Den genoptagede konflikt mellem Armenien og Aserbadjan. Var der nogle af jer der lagde mærke til den krig i 2020? Jeg gjorde i hvert fald ikke – på det tidspunkt var det vist mest det amerikanske valg og Corona der fik vores opmærksomhed – men i Armenien kæmpede de både i krig og med Corona. Og det var netop den genopblussede konflikt, der fik Rasmus til at arbejde med føljetonen.

Rasmus har skabt en spændende og medrivende thriller. Da jeg sad tilbage efter at have hørt alle afsnit, følte jeg mig både underholdt men også beriget med ny viden. Jeg kan kun anbefale at man kaster sig over lytningen.

Føljetonen er gratis, men støtter Dansk Røde Kors og World Diabetes Foundations arbejde i regioner i Armenien. Har du lyst til at støtte med 75 kr., så kan du sende en sms med teksten LILI til 1290.

Den armenske sarkofag

Forfatter: Rasmus Wichman