HomeBoganmeldelser Den dømte mand af Peer Kaae

Den dømte mand af Peer Kaae

Justitsmord?

Den dømte mand er Peer Kaaes undersøgelse af Danmarks værste seriemorder. Peer Kaae er journalist og forfatter, bl.a. kendt for Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej. P.t. er han også aktuel med True Crime Fiction bogen Midas syndromet, der er skrevet i samarbejde med Per Kuskner.

I alt 38 menneskeliv endte dommen på. 38 menneskeliv taget over en årrække af en eneste mand: Erik Solbakke Hansen.  Med denne dom fik han skrevet sig ind i historien som Danmarks værste seriemorder. Men var han nu også den skyldige? Var den daværende 37-årige og evnesvage mand virkeligt det monster han blev dømt til at være – eller et menneske, der i jagten på opmærksomhed og omsorg endte sit liv i en celle?

Præcis dette er i fokus for Peer Kaaes nyeste bog, initieret af et tidligere medlem af den første efterforskning. For der findes stadig mennesker derude, der sidder tilbage med en tvivl – en tvivl, der nu åbner op for en grundig gennemgang af sagen. 8 år nåede Erik Solbakke Hansen at afsone på den lukkede institution på Lolland, indtil han i 1997 døde – men hvis han ikke var den skyldige, så er der stadig en drabsmand på fri fod.

I december 1985 blev Erik Solbakke Hansen anholdt under et forsøg på at sætte ild til en togvogn ved Hillerød Station. Grundet en lang række påsatte brande i Nordsjælland, var Per Casper – særlig brandefterforsker på Rejseholdet – tilkaldt for at hjælpe det lokale politi med efterforskningen. Efter flere besøg i arresten, lykkedes det den tålmodige efterforsker at åbne op for Erik Solbakke Hansen.

Det var en af Rejseholdets mest spektakulære sejre: tilståelser i sager om brandene på stearinlysfabrikkerne Asp-Holmblad og Pia Lys i 1982, en dødsbrand i 1983, branden på Hotel Hafnia i 1973 samt drabet på den 15-årige Anette på Fanø i 1980.

Men i bogen dykker Peer Kaae sig ned i mysteriet og afslører en grotesk og skræmmende efterforskning og dom – der nu skaber rystelser hele vejen gennem politietaten.

Den dømte mand er en grundig, medrivende og skræmmende bog. En bog, der stiller så mange spørgsmål og belyser så mange løse ender, at der nødvendigvis må tages stilling til en eventuel fornyet efterforskning. Peer Kaae er lykkedes med at rekonstruere sagen og efterforskningen på en måder, der både belyser og afslører spor og mangler.

Bogen bygger på adgang til politi- og domstolsakter fra Landsarkivet, psykiatriske journaler, efterforskere og teknikere, som deltog i opklaringen af de to sager, samt interviews med afhørte og ikke-afhørte vidner i sagskomplekset. Og jo mere Peer Kaae fandt ud af, jo mere mystificeret efterlod sagen ham.

I et medrivende og ikke-dømmende sprog gennemgår Peer Kaae sagernes svage punkter, ligesom hans indblik i Erik Solbakke Hansens barndom og opvækst danne grundlag for kvalificerede gæt om hans fremtidige virke. Som læser efterlades med en god forståelse af, hvordan Erik Solbakke Hansen muligvis kan have opsøgt opmærksomheden hos Per Casper og i den forbindelse har forsøgt at levere det efterforskeren ønskede mest.

Ingen vidner, ingen fingeraftryk, intet DNA og evigt skiftende forklaringer fra den afhørte. Det var hvad Peer Kaae fandt, og hvor særligt de opnåede tilståelser vakte undren. Fra afhøring til afhøring ændrede de ellers meget detaljerede forklaringer sig løbende, indtil brikkerne passede perfekt

Efterforskeren Per Casper døde i 2017. I bogen forsikrer dog både anklageren, forsvareren og dommeren fra Erik Solbakke Hansens tilståelsessager, at de fortsat har fuld tillid til hans tilståelser. Også selvom der stadig ikke findes hverken tekniske beviser eller vidneudsagn, der kan knytte ham til forbrydelserne. Spørgsmålet er, om læserne vil være overbevist om det samme, efter at have læse Peers bog?

Forfatter: Peer Kaae