HomeBoganmeldelser Den forsvundne datter af Gill Paul

Den forsvundne datter af Gill Paul

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , ,

Hvis nu…

Den forsvundne datter er skrevet af Gill Paul, der er forfatter til mange historiske romaner. Bogen er en selvstændig opfølger til Zarens datter.

Rusland, 1918. Smukke, livlige Maria Romanov, den faldne zars 19-årige datter, lever i fangenskab med sin familie langt væk fra sin tidligere royale tilværelse. Hendes eneste fornøjelse er lidt flygtig og forsigtig flirten med to af vagterne. Hun har ingen anelse om at hendes uskyldige tilnærmelser kan betyde forskellen på liv og død.

Australien, 1973. På sit dødsleje gentager Val Doyles far den samme vending: “jeg ønskede ikke at slå hende ihjel!” Val bliver både urolig og nysgerrig over farens betroelser. Hvad taler han om? Da hun kortlægger sin egen mors forsvinden mange år tidligere, bliver hun trukket ind i et af verdenshistoriens største mysterier. Hvad skete der egentlig med Maria Romanov?

Den forsvundne datter er en meget velskrevet bog om en af historiens mest fascinerende perioder: Tiden i Rusland op til og under revolutionen. Det er en af den slags bøger, der formår at transportere læseren i tid og sted

Jeg er imponeret over, hvordan Gill er i stand til at tage historiske personer og bringe dem så overbevisende til live. Hendes sprog og fantastiske skrivestil giver læseren grobund for at lade sig opsluge af fortællingen og forsvinde ind i en helt ny verden. Bogen er snarere stærk kreativ end strengt faktabaseret, og det giver en virkeligt fascinerende oplevelse.

Vi møder Maria Romanov under den mest omvæltende forandring i hendes liv: fra det overdådige og beskyttede liv på paladset til fangeskab og mistede privilegier. For den livlige, unge pige er de strenge rammer ekstra hårde. Hendes frustrationer er levende beskrevet, og hendes karakter fantastisk skabt. Via hendes liv giver Gill Paul læseren en historie om håb, styrke og tilgivelse. Hendes udvikling fra hjælpeløs ung dame til en modig og modstandsdygtig kvinde er velbeskrevet og realistisk.

Vi møder også Val Doyle på et brydningspunkt i hendes liv. Endeligt har hun fundet styrken til at forlade sin voldelige mand. Hun ville dog aldrig kunne forudse, hvad et besøg hos hendes døende far vil medføre – og i hvilket retning det vil føre hendes liv. Efter hendes far ord, fatter hun interesse for sin russiske arv – og ender med at afsløre helt uventede hændelser.

Dette var mit andet bekendtskab med Gill Pauls historiefortælling, og jeg var lige så opslugt af denne bog som af Zarens datter. Bogen er smukt skrevet og hjerteskærende realistisk. Den strakte sig over halvfems år med en spændende og medrivende fusion af fakta og fiktion. Så sæt dig godt til rette, og lad forfatterens fantasi føre dig ud på en rejse.

Den forsvundne datter

Forfatter: Gill Paul

Oversætter: Steffen Rayburn-Maarup