HomeBoganmeldelser Den usynlige bog af Claus Lund Rosenkilde

Den usynlige bog af Claus Lund Rosenkilde

Comments : 1 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , ,

Saxo Haussmann nød sit job hos Christie’s i London, men et forlist forhold førte ham tilbage til Danmark. Her arbejder han som manuskript valuar på Det Kongelige Bibliotek, mens han kæmper med en oprørsk teenagedatter og sin OCD. Han bor Ny Christiansborg, hvor baronesse Mercedes Irene Rosencreutz har rigeligt plads til at dele. Når hun ikke huserer i det danske jetset miljø, arbejder hun som kriminalforfatter med stort held.

Det Kongelige Bibliotek har arbejdet hårdt og længe på udstillingen “Den usynlige bog” – en udstilling, der bl.a. indeholder sjældne bøger om dæmoner, magi og alkymi. Meget passende er udstillingen placeret under hvælvingerne i den gamle del af biblioteket. Inden den officielle åbning er en udvalgt skare inviteret til middag og afsløring af udstillingens absolutte hovedattraktion: Den usynlige bog.

Biblioteket har dog på det seneste oplevet en række tyverier, der skaber en anspændt stemning blandt de ansatte. Og aftenens vejr medvirker til en dyster forudsigelse, da en orkan rammer København. En gæst forhindres i at nå frem til arrangementet – og 13 til bords har jo aldrig været et godt tegn. Da strømmen går, befinder selskabet sig fanget under det massive bibliotek – og da en deltager findes død, stiger mistanken om at man måske skal holde fingrene fra gamle tiders kundskaber …

Saxo

Claus Lund Rosenkilde har kreeret en fortælling, der fanger allerede ved forordet. Tidens tendens tangerer mere og mere imod 5-600 siders mastodontbøger, men her får læseren en hyggelig, lille krimi. Her findes ikke bloddryppende, sadistiske mord eller hæsblæsende, internationale menneske jagter, men i stedet en god, gammeldags puslespilskrimi.

Som første bind i en serie, vil der naturligt være en del opridsning af de centrale karakterer. Det fungerer dog glimrende, og man får specielt et godt indblik i mennesket Saxo, og de problemer der optager ham i hverdagen. Også Mercedes fremstår levende og som god sidekarakterer til Saxo.

Udover at være en god krimihistorie, så indeholder bogen også mange interessante vinkler vedrørende Københavns historie og fortællingen fører samtidigt læseren ind i en verden af alkymi, religion og gåder. Det er med til at hæve fortællingens niveau og gjorde mig nysgerrig på at lære mere om mange af emnerne – og så kan man vel næppe forlange mere af en bog.

Saxo

Tak til Claus Lund Rosenkilde for eksemplaret. Du kan læse meget mere om Saxos univers her.

Udgivet: 2017