HomeBoganmeldelser Elektrochok af Kent Langkjær

Elektrochok af Kent Langkjær

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , ,

Med alle kræfter

Elektrochok er andet bind i Kent Langkjærs medrivende krimiserie om kriminalkommissær Torsten Lange. Kents serie sætter især fokus på psykiske udfordringer, som han gennem sit mangeårige arbejde i psykiatrien har stor viden om.

Første bind i serien, Deroute, udkom første gang i 2011.

Torsten Langes sidste sag tog hårdt på ham, og han er nu sat i gang med en elektrochok behandling. Han er derfor under stort pres, og det bliver bestemt ikke mindre, da han lærer om sin ekskones død – som han så for øvrigt lige sigtes for. Men er det virkeligt Torsten der har været på spil, eller har mordet noget at gøre med ekskonens journalistiske arbejde?

I Torstens (måske lidt tågede) hjerne er der kun én udvej: han må afbryde behandlingerne og selv tage til Aalborg for at opklare sagen. Her tvinges han til at finde hjælp de mest uventede steder – for hans tidligere kolleger er overbevist om hans skyld. Men pludselig mistænker Torsten, at hans sag måske bare er en lille brik i et langt større puslespil.

Undervejs i sin efterforskning må Torsten modvilligt erkende, at nogle af de fundne spor peger i retning af et kommende terrorangreb. Der er i hvert fald sammenfald mellem nogle af sagernes implicerede, og Torsten må række ud til PET og efterforsker Rasmus Theil. Som sagen ser ud, kommanderer Rasmus Lange til at holde sig væk – men han nægter at slippe sit spor.

Mens Torsten jagtes af sin tidligere bedste ven og kollega, Jesper Strand, og efterforsker Søren Madsen, er der hjælp at hente hos Beate Morrild – hun føler stadig at hun skylder ham sit liv. Som Torsten kommer nærmere og nærmere til de endelige svar, står han overfor sit livs valg: opklare mordet på sin ekskone og dermed bevise sin uskyld – eller forhindre et knusende attentat i at ramme Danmark.

Elektrochok er i den kategori man kalder ”den svære toer” – men bare rolig: Kent er sluppet ganske godt fra andet bind i serien. Elektrochok er en bog, der ikke bare byder læserne på de klassiske krimi elementer, men samtidigt bruger en stor mængde research i at skabe genkendelige miljøer for specielt i jyske læsere.

Kent inddrager glimrende sin indsigt i det menneskelige sind, både i udviklingen i karakteren Torsten, men også i den måde han tvister bogens handling på – det skaber en helt speciel dynamik i fremdriften, og efterlader også stof til eftertanke. Det skaber også nogle helt andre (og uventede) handlinger fra bogens karakterer, når de pludseligt drives af deres indre dæmoner.

Bogen opererer med mere end én plotlinje, og det kan skabe lidt forvirring for visse læsere. Hvert kapitel er dog tydeligt angivet med, hvor på tidslinjen vi befinder os, og man vænner sig hurtigt til de hurtige skift.

Torsten er den perfekte, uperfekte, hovedperson, også selvom man denne gang sagtens kunne frygte om han ville overleve sine egne valg. Selvom han denne gang er endnu mere syg, så går han stadig sine egne veje og kan være handlekraftig når det gælder.

Fortællingen fremstår troværdig ligesom plottet er velgennemtænkt. Der mangler desværre lige det der lille ekstra som man så i Deroute, hvilket måske kan skyldes den del af bogen hvor de to plottråde skal knyttes – der mangler lige det sidste for at kunne lave den perfekte sløjfe.

Elektrochok

Forfatter: Kent Langkjær

Sidetal: 354