HomeBoganmeldelser Folket i træerne af Hanya Yanagihara

Folket i træerne af Hanya Yanagihara

Comments : 1 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , ,

Jagten på udødeligheden

I 2015 fik Hanya Yanagihara sit store litterære gennembrud med udgivelsen af Et lille liv. Den store roman om et langt venskab mellem fire mænd i New York var årets store overraskelse. Men det var allerede i 2013 at Hanya debuterede med Folket i træerne, som nu er tilgængelig på dansk. Folket i træerne er baseret på den virkelige historie om nobelpristager Dr. Daniel Carleton Gajdusek

Den prisbelønnede læge og forsker Norton Perina sidder fængslet. En skandale ryster den videnskabelige verden, da Norton dømmes for seksuelle overgreb på nogle af sine mange adopterede børn. Hans kollega og store beundrer Ronald Kubodera er overbevist om hans uskyld, og vil have verdens fokus tilbage på hans store bedrifter. Derfor overtaler han Norton til at skrive en biografi om sit liv – redigeret og kommenteret af Ronald.

I 1950 får den unge Norton mulighed for at deltage i en ekspedition til en lille ø i Mikronesien. Sammen med antropolog Paul Tallent drager han ud for en observere en primitiv stamme. Stammen og deres kultur er fascinerende, men det er opdagelsen af folket i træerne der virkeligt fanger deres interesse. De mennesker, der er mere end 100 år gamle, og hvis fysiske tilstand er bemærkelsesværdig.

Norton kommer på sporet af grunden til det lange liv: kødet fra en helt speciel skildpadde. Han kan ikke modstå fristelsen og tager et eksemplar af skildpadden med hjem sammen med udvalgte medlemmer af folket. Hjemme viser alle hans eksperimenter at hans teser er korrekte – men at opdagelsen også har en grum bagside. Havde han grundigt overvejet de store konsekvenser af sine handlinger, havde han sikkert gjort noget andet – men det er for sent, og prisen bliver høj.

Folket i træerne er en medrivende, rystende og tankevækkende fortælling. En fortælling, der fra første side indhylder læseren i en så realistisk og fantastisk verden, at man hurtigt glemmer de fiktive dele. Via Nortons upålidelige fremstilling tages vi med på en fascinerende rejse til et Mikronesien, hvor kultur og arv er så forskellig fra hans videnskabelige verden, at man ikke betvivler hans manglende gennemtænkning af handlingers eventuelle implikationer. Han anvender facts og resultater fra grundige eksperimenter til at bevise sine egne overbevisninger – men falskheden skinner alligevel igennem. Bogen spørger os ikke om fortælleren er upålidelig – den spørger om sandheden i en verden der producerer folk som ham.

Bogen kan fremstå tør i starten, men det hele giver mening senere hen. Specielt fodnoterne bør ikke skippes, da de bringer historien til live og faktisk er det ofte her den bedste skrivning findes. Da Norton første gang ankommer til øen tager handlingen fat. Beskrivelserne af planteliv, dyreliv og de lokale er udsøgte og maler ekstraordinært levende billeder af en fantastisk verden. Miljøbeskrivelserne får øen til at fremstå så levende, at man kan fornemme varmen, mørket og junglens klaustrofobiske omklamren.

Hanya tager læsererne med til nogle meget mørke steder – og ingen steder er mørkere end i hovederne på hendes karakterer. Deres kompleksitet afsløres så subtilt, at du som læser føler at du får indblik i deres inderste hemmeligheder. Enhver afsløring er velplaceret og veltimet. Norton er et meget forstyrret menneske på mange niveauer – og det er fantastisk.

En bog, der sætter fokus på store, relevante emner. Ambitioner, kolonisering, magt og frygten for alderdommen. Om det begær, der kan oversvømme os alle og vise mange forskellige ansigter. Men hvad sker der, når vi som mennesker begynder at lege med Guds værk? Hvor stor er prisen for fremskridt – og hvor meget er vi villige til at ofre og tilgive? Hvordan skal vi bedømme en kæmpe på sit felt, men et fejlslagent menneske privat? Er han legende eller monster?

Forfatter: Hanya Yanagihara

Oversætter: Nete Harsberg
Sidetal: 432