HomeBoganmeldelser Kærlighed for voksne af Anna Ekberg

Kærlighed for voksne af Anna Ekberg

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , ,

Nervepirrende spænding – noget af vejen

“Det lever aldrig op til forventningerne, og på samme tid så overgår det forventningerne. Sådan er det med kærlighed for voksne.”

For over 20 år siden, havde Christian og Leonora ikke meget – men de var unge, forelskede og lykkelige. Med Leonoras lovende karriere som violinist, og Christians drømme om entreprenørfirmaet med broderen Peter, så fremtiden lys ud. Da sønnen Johan bliver meget syg, opgiver Leonora sin drøm, og bliver hjemmegående. Nu har de det meste; Et stort hus, mange penge og en rask søn – alt hvad man kan ønske sig – i hvert fald på overfladen.

Så hvordan ender Christian en mørk våd aften i sin bil, mens han planlægger at myrde sin kone? Hvad driver et menneske fra kærlighed til altopslugende had?

Den pensionerede betjent Holger Andreasen sidder på en cafe sammen med datteren Louise,  Louise skal snart giftes, og Holger tænker tilbage på sit eget ægteskab. Måske i kontrast til dette ægteskab, drejer samtalen sig ind på en sag Holger efterforskede. En sag der nager ham den dag i dag – sagen om kondiløberen, der blev dræbt af en flugtbilist.

Fra kærlighed til had

Gennem Holgers øjne og hans samtale med datteren, optrevles langsomt fortællingen om en kærlighed der forvandles til grusom bitterhed og had. Resultatet er en dramatisk beskrivelse af, hvor langt nogle mennesker er villige til at gå i kærlighedens navn. At bogen løbende veksler mellem Holgers fortælling samt fortiden set gennem Christian og Leonoras øjne gør, at spændingen fastholdes.

Bogen indeholder et meget velbeskrevet psykologisk spil, og resultatet af sammenblandingen mellem kærlighedsroman og krimi er ganske velfungerende.  Desværre er det bare ikke helt nok i dette tilfælde, hvor der sagtens kunne have været sparet en del sider væk. Jeg sad med en følelse af, at bogen havde meget mere potentiale end der blev vist, og selvom dele af bogen var til 4 stjerner, så var dele af den altså kun til to stjerner. Derfor må resultatet blive tre (små) stjerner.

3 stjerner

Bonusinfo:

Makkerparret Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich er nok mest kendt for deres bøger under pseudonymet A.J. Kazinski. Sidste år udgav de så “Den hemmelige kvinde” under pseudonymet Anna Ekberg, for at afprøve deres kvindelige vinkel i forfatterskabet, og har nu fulgt op med “Kærlighed for voksne”.

Anna Ekberg

Udgivet: 2. maj 2017
Forlag: Politikens Forlag