HomeBoganmeldelser Missionen af Britt Nørbak (Julie Røpke #2)

Missionen af Britt Nørbak (Julie Røpke #2)

Comments : 1 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , ,

Flugt

Missionen er skrevet af Britt Nørbak, og er andet bind i hendes Julie Røpke serie. Serien finder sted i et topsikret dansk kvindefængsel, og byder på masser af spænding. Du kan læse min anmeldelse af seriens første bind, Instinkt, her.

Julie Røpke befinder sig øverst i hierarkiet på den lukkede kvindeafdeling i det moderne superfængsel Omega Max. Med magten følger daglige konflikter, livsfarlige intriger og forbudte følelser. Julies relation til fængselsbetjent Christopher Nyholm kompliceres af et uventet gensyn med ekskæresten Mads Bremer, som fik hende dømt for Danmarkshistoriens største smykkerøveri. Et dødsfald tvinger Julie til at forsøge at flygte fra Danmarks mest sikre fængsel. På papiret en uoverkommelig bedrift, men hun er før sluppet afsted med det umulige. Kan det lykkes hende, når tiden er knap, forhindringerne øges, og presset er større end nogensinde?

I samfundet udenfor rumsterer den utrættelige kriminalreporter Katrine Wulff, der opsøger Julie Røpkes søster, Iben, i håb om at komme til bunds i søstrenes hemmeligheder. Wulffs evne til at være på det rette sted på det rette tidspunktgiver hende en større rolle i Julies flugtforsøg, end nogen kunne have forestillet sig.

Missionen er en af de krimier, der bare indeholder hele pakken. Spænding, et fantastisk plot, realistiske omgivelser og fede karakterer.

En af bogens mere fascinerende sider, er Britts beskrivelser af fængselsmiljøet. Det fremstår meget realistisk, og det er fascinerende at kunne sætte sig en smule ind i, hvad der sker med mennesker, når de frarøves deres frihed. Hierarkiet, konflikterne og den evige kamp om magt er flot sammenflettet med Julies historie. Derudover får vi også lov til at høre fra de ansatte, og det giver et flot afrundet billede af en hverdag i et topsikret fængsel.

Julie er en flot tegnet hovedkarakter, der har udviklet sig, siden vi mødte hende i Instinkt. Hun er blevet mere afrundet i dette bind, og hun åbner lidt mere op. Og bliver ikke kun udfordret af planlægningen til flugt, men også af fortidens relationer – som om hun ikke har nok at se til i forvejen (lige her skal man måske nedtone sin realistiske sans, men det er nu til at overkomme). Og så er hun selvfølgelig heller ikke sluppet af med Katrine Wulff, der dog måske får en større betydning for bogens udvikling end hun lige havde forventet.

Bogen er opdelt i tre spor, nemlig Julies, søsteren Ibens og Katrines. Der er ingen problemer med at følge de tre spor, for kapitlerne indledes med en tidsangivelse. Spændingen holder læseren fanget lige fra starten, og den understøttes af en god humor og et fantastisk billedsprog. Og så er jeg dybt imponeret over de forskellige dele Julies flugtplan indeholder – kreativt udtænkt.

Er du til spænding, en anderledes miljø og flot sammenskruede plots, så vil Britts Julie Røpke serie helt sikkert være noget for dig.

Missionen

Forfatter: Britt Nørbak