HomeBoganmeldelser Pitbull af Anne Mette Hancock

Pitbull af Anne Mette Hancock

Pitbull starter krimiåret med et brag!

Pitbull er tredje bind i Anne Mette Hancocks anmelderroste serie om journalisten Heloise Kaldan og efterforsker Erik Schäfer. Tidligere i serien er udgivet Ligblomsten og Mercedes-snittet.

I løbet af sin relativt korte forfatterkarriere – Anne Mette debuterede i 2017 – har Anne Mette fået både Det Danske Kriminalakademis pris som Årets debutant 2017 og Plusbogs pris som Årets forfatter 2018. Derudover var hun i 2019 nomineret til Krimimessens Publikumspris 2019 samt Marthaprisen.

I forbindelse med sit arbejde på Demokratisk Dagblad, er Heloise ved at skrive en artikel om Røde Kors og deres arbejde med Vågetjenesten. En af de aspekter Heloise skal afdække er, hvordan man formår at holde en professionel distance til de døende – men det lykkedes ikke ligefrem for hende selv.

Heloise føler sig nemlig mere og mere knyttet til den døende Jan Fischhof og derfor vil hun gøre sit ypperste for at sikre ham en fredfyldt død. Jan er præget af fortidens rædsler, og er derfor bange for Guds dom. Han betror Heloise om et dødsfald hen engang var skyld i. Da Heloise undersøger sagen nærmere, er dødsfaldet umiddelbart registreret som en drukneulykke, men hun tager til Sønderjylland for at finde sandheden.

Heloise er dog tydeligvis på udebane, og det lokale politi er ikke helt så samarbejdsvillige som hun er vant til. Heller ikke lokalbefolkningen er interesserede i at hjælpe sådan en københavnersnude, der ikke skal komme og rode op i gamle sager. Det viser sig hurtigt, at det er en veritabel hvepserede Heloise har stukket fingrene i – og nu viser drukneulykken sig at være knyttet til en række unge kvinders forsvinden.

Hvis Heloise skal nå at opklare sagens rete sammenhæng inden Jans død, har hun brug for kvalificeret hjælp. Og måske kan Scháfer hjælpe hende på rette vej, for alle virker tul at have noget at skjule.

Med Pitbull beviser Anne Mette, at hun hører til i toppen af den danske krimiverden. Her er en bog, der afspejler at hun har fundet sig helt til rette med forfatterpennen, og tør lade sin personlige stil skinne igennem. Med et solidt plot og et fantastisk flow, har hun skabt en bog der er struktureret perfekt. Der er ikke et eneste overflødigt ord i bogen, der efterlader læseren underholdt og med god grund til eftertanke.

Krimidelen er velgennemtænkt, men det der hæver Anne Mettes bøger er de menneskelige aspekter og det spændende psykologiske spil. Samspillet mellem de forskellige karakterer er meget velskrevet, både når det gælder samarbejdet mellem Heloise og Schäfer og i mødet mellem København og Sønderjylland. Det er forfriskende at Heloise bevæger sig væk fra sit elskede og velkendte København. Og det er fantastisk beskrevet, hvordan hun opfatter – og opfattes af – sønderjyderne. Det giver et helt nyt aspekt til handlingen, at opklaringen sker i et miljø hvor alle kender alle – og alle har noget at skjule. Og så er det et interessant punkt, at det ikke kun er Jan der konfronteres med sin fortid.

Som en hund med sit yndlingstøjdyr tager Anne Mette læserne, rusker dem og kaster deres teorier rundt i luften – for at efterlade dem slatne og udmattede i deres læsehjørne. Udfordrede, glade, underholdte og eftertænksomme.

Forfatter: Anne Mette Hancock
Forlag: Lindhardt & Ringhof
Udgivet: 2019