HomeBoganmeldelser Skjult af Cara Hunter (Adam Fawley #2)

Skjult af Cara Hunter (Adam Fawley #2)

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , ,

Hvad idyllen skjuler

Skjult er andet bind i Cara Hunters Adam Fawley serie, der finder sted i den på overfladen så trygge by Oxford. Første bind, Familiens synder, udkom tidligere i år.

I et roligt, prestigefyldt forstadskvarter bryder ejeren af en ejendom, der er under renovering, gennem sin kældervæg og ser til sit chok et ansigt stirre på ham. Politiet tilkaldes, og finder i kælderrummet en ung kvinde og et barn. Stedets tilstand tyder på at kvinden har været fængslet i årevis og muligvis har født sit barn der. Begge er de dog for traumatiserede til at tale.

Ejeren af kælderen er den pensionerede universitetsprofessor Dr. William Harper, der er ramt af stærk demens. Umiddelbart ved han intet om hvordan kvinden og barnet er endt i hans kælder – men er det bare fordi han ikke kan huske det?

Mens Fawley og hans team leder efter spor, falder Fawley over en anden sag. Overfor Dr. Harper hus ligger et hus tilhørende Hannah Gardiner – en lokal nyhedsreporter der forsvandt sporløst to år tidligere. Fawley iværksætter en ny undersøgelse af sagen, ligesom huset og grunden kæmmes for mulige spor. Sagen bliver mere mystisk, da familiens barnepige antyder, at at Hannahs mand, Robert, måske havde noget at gøre med hendes forsvinden.

Fawley og hans team står overfor en kompleks og langvarig efterforskning. Og det bliver ikke nemmere af, at Fawley samtidigt kæmper med sorgen over at miste sin elskede søn, Jake. Hans hustru ønsker at de kommer videre med deres liv og eventuelt overvejer at adoptere – men Fawleys følelser er stadig alt for rå til at han kan overveje dette.

Under alle omstændigheder, er der noget mystisk ved den lille dreng fra kælderen – og sandheden er hårrejsende.

Skjul er en af den slags bøger, hvor man med det samme ved at forfatteren ikke har haft nogle problemer med ”den svære toer”. Skjul er om noget endnu bedre end Familiens synder. Cara Hunter har skabt endnu en fascinerende blanding af domestic noir og politiefterforskning.

Bogen holder et rigtigt godt tempo hele vejen igennem, og spændingskurven stiger støt mens vi holder vejret sammen med Fawleys team. Skjul er en klassisk pageturner skrevet med en skarp pen og med et imponerende godt sammensat plot. Så godt et plot, at man som læser blev overrasket og chokeret hver gang sagen tog en ny drejning – for intet var som man troede.

Karakteriseringen er intet mindre en fremragende. I dette bind var der endnu mere fokus på karakterernes personlige liv, og deres bagage, konflikter og personlige tanker om sagen tilførte et helt specielt aspekt til fortællingen. Der var lige præcis nok informationer til at tilføre karaktererne flere facetter uden at overdøve historiens egentlige formål.

Ligesom vi så det i Familiens synder, har Cara endnu engang valgt at inkludere bl.a. avisartikler, blogindlæg og sms’er i bogen, og igen giver det et helt unikt aspekt til fortællingen. Man får indblik i tankerne hos ikke kun de i sagen direkte involverede personer, men også hvordan den offentlige mening ændrer sig i løbet af sagen. At sagen beskrives fra så mange forskellige synsvinkler kan dog give enkelte læsere problemer med at holde styr på dem alle. Jeg kan kun anbefale at man holder ud – det hele løser sig til sidst.

Man kan ikke lade være med at trække paralleller til Josef Fritzl, og denne sag nævnes da også af Cara Hunter. Det var med til at give bogen et ekstra skær af realisme – og gøre den endnu mere skræmmende.

Er du til kringlede efterforskninger, realistiske karakterer og et tempofyldt plot, så kan jeg kun anbefale denne serie.

Skjult

Forfatter: Cara Hunter