HomeBoganmeldelser Vildskud af Julie Hastrup (Rebekka Holm #8)

Vildskud af Julie Hastrup (Rebekka Holm #8)

Hævn og selvtægt

Vildskud er ottende bind i den vanedannende serie om drabsefterforsker Rebecca Holm. Julie Hastrup var journalist hos bl.a. TV2/Lorry og Danmarks Radio inden hun i 2009 debuterede med En torn i øjet.

I dette ottende bind har Julie valgt at tage afsæt i en meget personlig oplevelse. Hendes på daværende tidspunkt 15-årige søn blev umotiveret overfaldet foran Nørreport station, og slap kun heldigt fra det grundet nogle forbipasserendes indblanden. Men de psykiske spor var langt værre end de fysiske, og de voldsomme følelser var afsæt til bogen.

Tidlige i Rebekka Holm serien er anmeldt Blodspor.

En ellers idyllisk rejse til Italien rives brat itu af et dødsfald. Johanna mister sin lille datter i en drukneulykke, og starter derfor i en sorggruppe i København. I gruppen møder hun bl.a. Lars der har mistet sin kone, og Arne hvis søn blev udsat for et brutalt overfald. Men det er først da gruppen tilføjes et nyt medlem, Mille, at deres tanker begynder at bevæge sig seriøst i retning af hævn.

Rebecca er stadig præget af skyldfølelse overfor Niclas, der nu kun kan kommunikere med øjnene. Hun bruger al sin fritid på at besøge ham på hospitalet i Stockholm, og selvom veninden Dorthe prøver at hjælpe, så er det ved at få Rebecca til at knække sammen. Rebecca kæmper med at forstå, hvordan deres eventuelle fremtid kan se ud – hvis Niclas da ellers overhovet er interesseret i dette.

Den unge Elias er graffiti kunster, men er begyndt at modtage mærkelige opkald og trusler. Det er ikke noget han tillægger meget betydning, men hans far vælger alligevel af kontakte Rebecca som han kendte for en del år siden. Umiddelbart tillægger Rebecca ikke sagen den store betydning – indtil hendes chef kontakter hende med en ny sag: En ung mand er fundet død i en gammel, nedlagt bygning.

Oveni alt det andet, påtvinges Rebecca en ny partner – endda en som hun for længe siden har været lidt for tæt på. Men langsomt begynder Rebecca at indse, at en partner også kan være en hjælp og støtte. For noget tyder på en af de sværeste forbrydelser at opklare: fjerndrab.

Vildskud er ikke hvad man kan kalde en traditionel krimi, ligesom der er fravær af de bloddryppende scener vi tidligere har set fra Julies hånd. Det gør dog ikke bogen mindre spændende men tværtimod mere opslugende, fordi det stærke psykologiske spil vil vække genkendelse hos mange læsere.

Bogen overordnede tema er tab og de følelser et tab kan føre med sig. Emnet behandles fra flere forskellige vinkler, og efterlader læserne med stof til eftertanke. Bl.a. om den enes sorg er større end den anden, når den ene har mistet et lille barn og den anden et stort. Kan man gradbøje den menneskelige sorg? Og hvad rummer det enkelte menneske egentligt, når de presses til det yderste?

Endnu en gang fokuserer Julie på noget af det tabubelagte – for selvom vi udadtil ikke tolerer selvtægt i det danske samfund, så er det noget der sikkert har været i tankerne hos mange ofre. Men der er alligevel vel et stort spring fra tanke til handling.

Julie udviser en stor interesse i mennesker og deres nære relationer, de følelser der kan opsluge dem og et forsøg på at rumme og forstå dem. Og dette kommer især i spil i hendes opbygning af karakterer, der fremstår levende. Selv i dette ottende bind formår Julie stadig at give os nye detaljer om Rebecca, en karakter der består af mange fascinerende lag. Men også hendes bipersoner formår hun at skabe så man kommer til at holde af dem og får lyst til at følge dem fremover.

Endnu en velskrevet og anderledes krimi fra Julie Hastrup.

Vildskud

Forfatter: Julie Hastrup

Sidetal: 415

Bonusinfo: Nogle af scenerne i Vildskud finder sted i det nedlagte Danmarks Akvarium i Charlottenlund. Det og meget mere kan du se mere om i Gejst udgaven Krimi i kamp om opmærksomhed, som du finder lige her.