HomeBoganmeldelser Bruddet af Kim Højgaard Rasmussen

Bruddet af Kim Højgaard Rasmussen

Tilbage til Afrika

Bruddet er femte bind i Kim Højgaard Rasmussens serie om Frank Grabowski og de udfordringer han møder i sit arbejde i Afrika.

I bunden af indlægget kan du se en liste over de tidligere bind i serien, hvoraf de seneste tre er anmeldt her på bloggen.

Efter et længere ophold i Danmark på grund af Coronakrisen er Frank Grabowski tilbage i Afrika i sit job som regionaldirektør for et stort medicinalvarefirma.

Frank er imidlertid blevet så træt af den korruption, som gennemsyrer sundhedssektoren i Afrika, at han under et møde i sundhedsministeriet i Cameroun ender i en alvorlig konflikt. Det medfører store ændringer for Frank såvel arbejdsmæssigt som på privatfronten.

Samtidig er hans tidligere chef i Nigeria, Chief Adeyemi, på grund af sygdom kommet i en situation, hvor han har brug for en pålidelig højre hånd til at styre sine virksomheder. Dermed er Frank på vej tilbage til endnu en særdeles udfordrende og risikabel opgave i Nigeria, som han forlod under dramatiske omstændigheder i Flammetræet. Bruddet er femte selvstændige roman i serien om Frank Grabowskis udfordringer i Afrika.

Bruddet er femte bog i den fascinerende serie, og derfor er det efterhånden svært at finde flere måder at rose Kims forfatterskab på. De ting der fungerede godt i seriens tidligere bøger er overført til denne, og det kan man jo kun bifalde. Selvom det kan lyde som om bøgerne ligner hinanden for meget, så er det gudskelov ikke sandt. I hvert bind lykkedes det Kim at byde på nye spændende udfordring, og derudover en god udvikling i Frank.

Frank er stolt over det vigtige arbejde han udfører, men efterhånden går jobbets betingelser ham mere og mere på. Bægeret flyder endeligt over, og års opsparet frustration slippes fri. Måske ikke ligefrem Franks bedste idé, men det fremstår meget realistisk.

Nu må Frank gøre sig alvorlige overvejelser, både på det personlige og det faglige plan. Solange dukker igen op i hans liv, og måske vækker det gamle følelser. Aline er dog absolut også stadig på banen, men er det virkeligt hende Frank vil tilbringe livet med? Det var et skønt gensyn med Solange, der dog også påvirkes kraftigt at Franks valg. Begges tanker og overvejelser inddrages i bogen, og det fungerer rigtigt godt.

Valg og konsekvenser

Helt nye muligheder og udfordringer, men også valg der får store konsekvenser. De nye opgaver fører Frank til Nigeria, men det kræver en person med en del kynisme at rydde op. Er Frank i besiddelse af den, eller har han mødt sine overmænd? Frank er under alle omstændigheder landet midt i en hvepserede, og de involverede personer er villige til at gå meget langt for at beskytte deres interesser.

Sproget er det vanlige flydende og medrivende, som vi efterhånden nærmest forventer fra Kims hånd. Plottet er rigtigt godt udtænkt, og man bliver hurtigt fanget af historien. Hele bogen og den handling fremstår meget realistisk, og som læser kan man ikke undgå at blive grebet fra starten. Bruddet er en glimrende efterfølger til seriens tidligere bind. Igen bærer den tydeligt præg af, at Kim selv har været bosat i Afrika, og på en god måde inddrager egne erfaringer i handlingen. Afrikas skjulte sider afdækkes på glimrende vis.

Er du til krimier, der foregår i et anderledes miljø, og til en anderledes helt, så vil Kims serie absolut være noget for dig.

Bruddet

Forfatter: Kim Højgaard Rasmussen