HomeBoganmeldelser De 7 dødssynder af Bent Isager-Nielsen m.fl.

De 7 dødssynder af Bent Isager-Nielsen m.fl.

Comments : 2 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , ,

———————–*REKLAME—————-

Når erfaringen taler

Både Bent Isager-Nielsen og Hans Petter Hougen er eksperter indenfor deres felt. Hans Petter med sin mangeårige erfaring indenfor den fascinerende (og måske lidt skræmmende) retsmedicinske verden, og Bent indenfor efterforskning og ledelse qva hans mangeårige karriere i politiet.  Begge er efterspurgte fordragsholdere, ligesom de ofte anvendes som konsulenter på bøger m.v. Med udgangspunkt i de syv dødssynder har forfatter og journalist Stine Bolther sat de to herrer stævne, og bedt dem vurdere synderne i en moderne kontekst.

Hvert kapitel er dedikeret til en synd og dens modsvarende dyd. Synderne er interessante i de to herrers arbejde, da de ligger bag mange forbrydelser. Derfor er det også en del af samtalen, om mennesker fødes onde eller om det onde kommer fra miljøet. Hver synd debatteres moralsk, filosofisk og personligt, ligesom den kobles til konkrete sager. Her er et af fokuspunkterne, at drab ikke er en af synderne – men mere en konsekvens af at forbryde sig mod dem.

Bent Isager-Nielsen og Hans Petter Hougen. To mennesker, hvis arbejdsliv har været fyldt med nogle af Danmarks mest grusomme sager. Hvordan man med de oplevelser som en fast del af hverdagen formår at fastholde en glæde i livet og stadig tro på det gode i mennesker, er også et vigtigt emne. Ledelse og hvordan ledelsesrummet har ændret sig med tiden, om politiske tendensers øgede indflydelse på politiarbejdet og sager, hvor beviserne alligevel ikke er nok til at løfte sagen – der vendes mange emner i løbet af samtalerne.

De inddrager deres egne overtrædelser af synderne, både privat og arbejdsmæssigt. Det har kostet på privatlivsfronten at vælge en karriere, hvor arbejdsdagen ikke er begrænset fra 08.00 – 16.00. Skilsmisser og dårlig samvittighed overfor børnene er bl.a. nogle af de konsekvenser, de har måtte lide under. At arbejdet også i sig selv kan være belastende beskrives bl.a. med eksempler på Hans Petters arbejde i Gaza i 2014, da han for Physicians for Human Rights – Israel skulle undersøge virkningen af israelernes bombardementer og isolering af Gaza.

Også på det retsmedicinske område kommer vi bag kulisserne, når det i mange detaljer beskrives hvad der foregår under et obduktion. Der vendes også andre retsmedicinske områder, som mange måske ikke tænker på også er en del af en retsmediciners hverdag:  undersøgelser ifm. voldtægt, aldersbestemmelse af eks. asylansøgere og torturofre.

Bent

I 2018 vil omtalen af De 7 dødssynder nok få de fleste til at tænke på biblen, kirken eller en middelalderlig tankegang. Derfor er det forfriskende med en bog, der formår at sætte de syv synder ind i en moderne kontekst. Det er interessant at tænke over, at mange af synderne ikke nødvendigvis opfattes som synder idag – i tidens kontekst har nogle af dem måske endda forvandlet sig til dyder? Kriminaliteten er blevet international og i Danmark har vi ikke mange åndelige eller religiøse værdier tilbage. Vi er blevet individualiseret og materialiseret i en sådan grad, at vi kun tror på det, der kan tælles – og det kan penge eller succes.

Synd eller dyd – ondskab har altid fascineret mennesker og dannet grundlag for utallige film, serie og bøger. Men denne medieskabte virkelighed kan nogle gange skabe et ønske efter samtalens autencitet – og den får vi her. Bogen udstråler, at de to herrer har stor passion for deres arbejde og respekt for hinanden. Samtalerne er både spændende og reflekterende, og som læser efterlades man med masser af stof til eftertanke.

Velskrevet, interessant og til tider barsk. Men virkeligheden er også barsk – for ondskaben findes i os alle.

De 7 dødssynder

Forfatter: Bent Isager-Nielsen, Stine Bolther og Hans Petter Hougen

Sidetal: 304

*Forbrugerombudsmanden har besluttet, at alle indlæg med sponsorerede bøger skal markeres som reklame. Dette kan man være enig eller uenig i, men faktum er at alle anmeldelser indeholder mine personlige holdninger.