HomeBoganmeldelser De tavse kvinder af Karin Slaughter

De tavse kvinder af Karin Slaughter

Opgør med fortiden

Karin Slaughter behøver næppe nogen nærmere præsentation. Denne bestseller forfatter har henrykket millioner af læsere bl.a. med sine serier om Grant County, Sara Linton og Well Trent.

Af Karin Slaughter er tidligere anmeldt Brudstykker og Den sidste enke.

Her kan du finde rækkefølgen på Karin Slaughters bøger, der udover en række stand alone bøger omfatter de tre serier: Grant County (Sara Linton og Jeffrey Tolliver), Atlanta (Will Trent) og Georgia (Sara Linton og Will Trent).

Fortid og nutid kolliderer da GBI agent Will Trent og hans partner Faith Mitchell efterforsker et dødeligt overfald i et fængselsoprør. Under deres efterforskning kontaktes de af fangen Daryl Nesbit, der bedyrer sin uskyld. Han er dømt for seksuelle overfald og mord, men påstår at han blev brugt som syndebuk. Hvis de vil se nærmere på hans sag, skal han nok afsløre hvem der stod bag drabet i fængslet.

Normalt ville efterforskerne ikke tildele ham større opmærksomhed, men en ung kvinde er fundet død – og overfaldsmandens modus operandi er præcis den samme som i de sager Daryl er dømt i. Sager der er efterforsket af retsmediciner (og Wills kæreste) Sara Lintons afdøde mand Jeffrey Tolliver.

Der er muligvis en bestialsk seriemorder på fri fod – men hvis den forkerte mand er dømt, hvad skete der så egentligt dengang for 8 år siden, da Jeffrey Tolliver og hans underordnede Lena Adams efterforskede sagen? Efterhånden som Will fordyber sig i sagen, går det op for ham at han må løse den oprindelige sag for at finde sandheden.

Men der er gået næsten et årti; minder forsvinder, vidner flytter og beviser sløres. Og Will ved at han får brug for Saras hjælp – men kan han bede hende stille spørgsmålstegn ved hendes tidligere så elskede mand? Sara kastes tilbage til fortiden og traumet ved Jeffreys død – og der er ikke meget hjælp at hente hos Lena Adams, der har destrueret alle sine notater vedrørende sagen.

Efterforskningen medfører store spændinger mellem Sara og Will, da Sara begynder at funderer over Jeffrey og Wills forskelle og ligheder. Samtidigt står de overfor en udspekuleret og intelligent seriemorder, der slet ikke er færdig endnu.

De tavse kvinder har været længe ventet og levede op til alle forventninger. Bogen er fortryllende intens og medrivende – endnu en must read for alle Karin Slaughter fans. Endnu engang har Karin Slaughter svunget sin tryllestav og givet læserne en fantastisk rejse gennem brutal realisme, rå følelser og troværdige efterforskninger. Bogen er dog også en dialogdrevet, følelsesladet rejse for de karakterer vi alle holder af. Måske kan de endeligt få lagt fortidens spøgelser til hvile.

Den spændende historie, der udspiller sig gennem skiftende tidsperioder, fastholdt spændingen fra start til slut. Jeg beundrer og værdsætter Karin Slaughters evne til at skabe scener der taler til alle sanser – men forbered dig på brutalt realistiske billeder. Hendes skarpe prosa og fantastisk vævede plotlinjer driver læsere og karakterer frem i et hektisk tempo. Læsere kan være sikre på, at de endnu engang hvirvles ind i karakterernes indre kaos samtidigt med at de kæmper for at afsløre gerningsmanden.

Will og Faiths partnerskab er fantastisk. Ikke kun er Faith en stærkt kvindelig karakter, men deres indbyrdes finurlige kommunikation er til tider ganske underholdende. De supplerer hinanden rigtigt godt, og vil til alle tider bakke hinanden op. Derudover er Wills forhold til Sara altid et fascinerende emne, når de begge prøver at manøvrere gennem deres fortids hændelser.

Karin Slaughter har desuden sobert og betænksomt kastet lys over de kvinder, der har været udsat for overfald – deres kamp for at undslippe mørket og den overvældende følelse af tab og sorg. Deres styrke og vilje til at leve er en inspiration for alle.

Et medrivende og opslugende kapitel i Karins forfatterskab – jeg er stadig et stolt medlem af SlaughterSquad.

De tavse kvinder

Forfatter: Karin Slaughter