HomeBoganmeldelser Det er de oprørske der svigter af Lise Ringhof og Erik Valeur

Det er de oprørske der svigter af Lise Ringhof og Erik Valeur

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Kæmp for sagen

Det er de oprørske der svigter er anden del af den populære romantrilogi om familien Brinch og Danmark – fra begyndelsen af 1900-tallet og frem til i dag. Forfatterparret Lise Ringhof og Erik Valeur står bag den storslående serie.

Du kan læse min anmeldelse af seriens første bind her.

De to brødre Jakob og Thomas Brinch vokser op i efterkrigens Vejle. Efter afsløringen af en familie hemmelighed udvikler de to brødre et voldsomt uvenskab, der følger dem til København. Her lever Thomas det vilde liv, mens Jakob forelsker sig i den ældre revolutionære Berit. Sammen lever de et beskyttet, stilfærdigt liv.

I Danmark bygger ungdommen nye samfund i Thy og på Christiania. De flytter i kollektiv, demonstrerer og slås for fred og ligeberettigelse i verden. For nogle løber oprøret løbsk – og de bliver ikke samlet op. For andre ender det i trygge positioner med succes i tilværelsen. I slægtens hus på Fanø mødes de to brødres morfar, Erling Brinch, med to mænd fra fortiden. Derefter ændrer hele familiens liv sig afgørende …

Seriens første bind, De er de danske der flygter, havde fiskersønnen Erling fra Fanø i fokus. I dette bind  skal vi mere følge Erlings ældste barnebarn Jakob, der bliver bogens mest centrale figur – hele tiden med halvbror Thomas flydende i udkanten.

Bogen byder på et meget stort persongalleri, og det fungerer glimrende til at understøtte fortællingen om de store forandringer i Danmark 1950 – 1990. På denne måde fortsætter forfatterne med at beskrive og hensætte læserne i reel Danmarkshistorie. Bogen vil gerne det hele, og det kan i starten måske gøre det en smule vanskeligt at følge med i de mange begivenheder og karakterer. Men bare hold ud – det hele løser sig til sidst.

Det er en tid der byder på store forandringer i kønsrollerne og de familiemæssige strukturer og oprør mod det bestående samfund. Både kulturelle og politiske ændringer skyller ind over landet, og får konsekvenser der ikke var forudset. Samfundets ”stridende” sider beskrives rigtigt godt via Jacob (den idealiserede, venstreorienterede forlægger) og Thomas (en mere kommerciel og succesfuld reklamemand. Det er også en tid der medførte mange ofre, når eks. fædre og mødre var mere optagede af at realiserer sig selv eller ændre det bestående, end at tage sig at børn, der i mange tilfælde endte med at blive tabt mellem to stole.

Den store konflikt mellem de to brødre er desværre stadig meget aktuel. Selvom de egentligt på mange punkter er ens, så findes der stadig et stort had mellem dem. Hos Jacob udvikler det sig videre, så både hustru og barn straffes, hvis de formaster sig til at sige ham imod. Om de begge finder sandheden og deres far, og om dette kan være medvirkende til at de finder hinanden, det må du lselv læse bogen for at få afsløret.

En storslået fortælling, der båder lærer læserne om datidens Danmarkshistorie, men også efterlader dem med masser af grobund for refleksion.

Det er de oprørske der svigter

Forfattere: Lise Ringhof og Erik Valeur