HomeBoganmeldelser Kastaniens DNA af Palle Hyldgård Poulsen

Kastaniens DNA af Palle Hyldgård Poulsen

Comments : 2 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , ,

Største overraskelse i 2018

Palle Hyldgård Poulsen er uddannet journalist, og har siden 2003 arbejdet på TV2. To gange har han været med til at vinde Tvprisen, og nu har han så kastet sig over skriveriet. I USA hedder den valgte genre legal thriller, og kendes eks. fra John Grisham. I Danmark er genren endnu ikke så udbredt, men det kan Palle Hyldgård Poulsen måske ændre på. I hvert fald er hans introduktion til advokaten William Kastanien både medrivende og fascinerende læsning.

Efterforskerne Michael Skåstrup og Lars Cortsen er på jagt – på jagt efter den makabre seriemorder “Klovnemorderen”, der i løbet af de sidste 3 år har myrdet ni mennesker – og efterladt alle ofre med munden opskåret i et stort klovnesmil. Indtil videre har jagten ikke været en succes, og Michael begynder efterhånden at tvivle på sine evner – skal dette virkeligt være enden på 30 års perfekt CV.? Men så er lykken endelig med dem – morderens tiende offer overlever, og kan identificere morderen: den fransk-fødte milliardær Pierre Astola.

Men Pierre har et trumfkort på ærmet: Topadvokaten William Kastanien. Beviserne tårner sig op mod Pierre, men alligevel er der noget uldent ved sagen. William må allierede sig med advokatfirmaets efterforskningschef Frank Clausen samt Pierres faste advokat Hanne for at udrede sagens tråde.

Men retssagens afslutning er ikke den endelige afslutning – for det er først nu, den grusomme sandhed åbenbares. Det er nu det bestialske afsløres og den endegyldige kamp begynder. Klovnemorderen er slet ikke færdig endnu.

William

Wau! Der skal efterhånden meget til at ryste og overraske denne garvede krimilæser, men det var alligevel hvad Palle Hyldgård Poulsen formåede at gøre. Indpakket i en klassisk mordgåde finder vi en hektisk thrillerstemning, der med meget velbeskrevne (og kuldegysende detaljerede) scener fastholder læseren hele vejen igennem.

Læseren tages indenfor i retssalens dramatiske verden på en måde, der både fremstår spændende og lærerig. Både i selve salen men også alle de bagvedliggende tiltag fra både anklager, politi og forsvarer. Det var et forfriskende indslag på den danske krimiscene, og det at sagen ikke slutter da retssagen gør, åbner nogle helt nye muligheder for handlingens videre udvikling. Disse muligheder har Palle Hyldgård Poulsen formået at udnytte til fulde. De relevante dele af en straffesag er medtaget, mens de dele, der kunne have trukket bogen i langdrag er skåret fra.

Personbeskrivelserne fungerede godt, og især introduktionen til William Kastanien vækkede læserens interesse. Han er arrogant, provokerende, pigeglad og med en forfriskende humor. Han fremstår tydeligt som helten i historien mod de ikke ligefrem imponerende efterforskere. Og så har han en mystisk fortid, som læseren løbende modtager brikker til gennem bogen – en fortid som absolut pirrer læserens fantasi, og skaber interesse for fremtidig læsning.

Sproget er stringent, flydende og velovervejet, ligesom bogens miljøer beskrives levende og med billedskabende formuleringer. Palle Hyldgård Poulsen har gudskelov allerede planlagt næste bind i serien om den hårdkogte advokat, for Kastaniens DNA er vanvittigt god, overraskende, skræmmende og meget, meget læseværdig.

William

Forfatter: Palle Hyldgård Poulsen

Forlag: Peckinpah