HomeBoganmeldelser Monsun af stjerner af Katrine Williams

Monsun af stjerner af Katrine Williams

Comments : 3 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , ,

Lovende fantasy debut

Efter 6 års arbejde er Katrine Williams klar til at introducere os for Stella, hovedpersonen i første bind af trilogien Sjælealkymi. Selve genrevalget hænger sammen med Katrines speciale om Twilight og dennes fascination blandt kvindelige læsere, og historien udsprang af en dykkeroplevelse i Venezuela. Sammenkobles dette med selvoplevede miljøbeskrivelser fra Australien, så har man et godt grundlag for en bog.

Mød Stella. Stella er umiddelbart en gennemsnitlig dansk teenagepige med en ukendt far, og en mor der mest er fokuseret på karrieren som moderedaktør. Stella har altid været en smule anderledes, og det er ikke ligefrem det der skaffer mange venner. Men efter hun mødte Veronica i 5. klasse behøver hun egentlig ikke flere venner – en bedsteveninde opfylder jo alle krav.

Men Veronica dør i en drukneulykke, som Stella overlever. Stella sidder tilbage med overvældende skyldfølelse, savn og mistroen fra Veronicas forældre – og en mystisk perle, der er manifestationen af de halluciationer, hun oplever efter ulykken. Det er måske for det bedste, at Stellas mor tilbydes et job i Australien, for her kan Stella få muligheden for at starte på en frisk.

Mød Castor og Jared. Fætre, efterkommere af en bedemandsfamilie og fascinerende. Stella støder allerede ind i dem i Lufthavnen og igen på flyet til Australien. Castor virker åben og tilgængelig, mens Jared er tillukket og utilnærmelig – men som så meget andet i verdenen, er tingene ikke altid som de ser ud til. Mystisk er det dog, at Percy – manden i sædet ved siden af Stellas – mener det er nødvendigt at advare hende mod de to fætre.

Skæbnen er jo som bekendt lunefuld, og alle 4 ender de i byen Mission Beach. Her skal Stella, Castor og Jared alle gå på skolen Mission Beach High – en skole der på overfladen virker helt normal, men som også viser sig at have sine hemmeligheder. Ihvertfald har Stellas nye klassekammerat Alyssa skjulte evner…

Men er det overhovedet muligt at rejse fra sin fortid – og er fortiden nogle gange meget mere omfattende, end man i sin vildeste fantasi kunne havde forestillet sig? Mens Stella konstant befinder sig i et personligt dilemma, tvinges hun til at træffe valget mellem det gode og det onde. Dette er kun begyndelsen på en rejse, der omhandler ældgamle ordener, alkymi og jagten på den ultimative magt.

Stella

Først og fremmest er her tale om en imponerende debut, og en bog hvor jeg ser frem til at læse fortsættelsen. Selvom den primære målgruppe må siges at være teenagere eller yngre kvinder, så tror jeg at kvinder i alle aldre vil kunne genkende mange af de problematikker bogen behandler.

Karakterskildringerne fungerer godt, og man kan forholde sig til specielt Stellas tanker og dilemmaer. Dertil kommer de fantastiske miljøbeskrivelser, der både bærer præg af Katrines egne rejser i Australien og fungerer rigtigt godt som symbolik på bogens handling. Handlingen er medrivende og pirrende nok til at fastholde læseren hele vejen igennem, og selvom der er at par sproglige smuttere undervejs, så fremstår sproget som udgangspunkt flydende og letlæseligt.

Bogen omhandler flere tidsperioder mellem 1835 og 1986, men det fungerer uden at være forvirrende. Det er spændende langsomt at skelne sammenkoblingen mellem de forskellige tidsperioder (og så elsker jeg henvisningerne til Top Gun – Katrine og jeg er tydeligvis fra samme årgang).

Er man fast læser af genren paranormal romance, vil dele af handlingen vække genkendelse. Ikke at der på nogen måde er tale om plagiat, men mere et dejligt gensyn med nogle tematikker der er behandlet i litteraturen tidligere – men som sagtens kan tåle mere opmærksomhed. Derudover er valget af forside til bogen et rigtigt godt valg, der formår at sætte læseren i den rette stemning.

Tak til Katrine Williams for anmeldereksemplaret. Se gerne forbi hendes side for at opleve den spændende bogtrailer for Monsun af stjerner.

Forlag: Mellemgaard
Sidetal: 357