HomeBoganmeldelser Nordlys af Claus Hagstrøm

Nordlys af Claus Hagstrøm

Nordlys

Claus Hagstrøm er født i Horsens i 1973. Han har en akademisk baggrund fra Københavns universitet, hvor han har læst kommunikation, informationsvidenskab og kulturformidling. Han er desuden uddannet bibliotekar og debuterede på krimiscenen i 2016 med Solstrejf. Det var introduktionen til den alkoholiserede tidligere betjent, Kristian Vang, og den blev efterfulgt af Måneskin i 2017.

Mellem Måneskin og Nordlys, kastede Claus sig over en helt anden genre med ungdomsnovellen Se nu stiger solen.

En isvinter knuger Danmark i sit greb, og de smukke nordlys svinger deres pensel over den mørke nattehimmel. Konsulent Kristian Vang lader sig nu ikke påvirke at naturens maleriske evner, men fordriver i stedet tiden med hash og andre rusmidler. Der er nu heller ikke så mange andre muligheder, når man sidder varetægtsfængslet i Statsfængslet i Østjylland – og der ikke er noget alkohol. Men tidsfordrivet koster penge, og dem har Kristian ikke for mange af.

Hos Sydøstjyllands Politi sidder Politikommissær Susan Hviid gemt væk i et skånejob. Stærkt præget af tidligere tragiske begivenheder – og underlagt en stærkt mandschauvinistisk kollegagruppe – roder hun med henlagte sager om forsvundne personer. En dag lander en sag om fundet af en torso på hendes bord, og pludselig er hun på sporet af en række forsvundne kvinder. Alle har de været i psykiatriens varetægt, og alle er de forsvundet uden spor.

Da Kristian løslades, slår han følge med fængselskammeraten Mirko – et eller andet sted skal han jo være, og så har de en drøm til fælles: begge vil de finde de forsvundne kvinder i deres liv. Brutale omstændigheder gør, at Kristian og Susan igen krydser spor. Og selv om de begge er vant til kampe, specielt mod deres indre dæmoner, så er ingen af dem forberedt på sagens grusomme udvikling.

En psykopatisk morder er løs, en lokal narkohandler viser sig at have særdeles gode forbindelser til både porno- og bandemiljøet og mænd med specielle lyster er villige til at betale gode penge for forløsningen. Det bliver en hæsblæsende jagt efter gerningsmænd, hvis tråde rækker ud over Danmarks grænser – og Susans store tab involverer hende mere, end hun selv er klar over.

Brutalt kastes læseren direkte ind i den psykopatiske morders leg med sit offer. I Nordlys er der ikke noget med at pakke tingene ind eller langsomt opbygge en stemning – nej, her smides den grusomme handling lige i synet på læseren.

Plottet er gennemsyret af en realisme, der sjældent er set i de nyere krimier. Og denne realisme er en af de ting der tiltaler mig ved Nordlys. Ikke kun ved det at handlingen foregår på virkelige lokationer (jeg elskede at Horsens Statsfængsel spillede en rolle), men også de miljøer læserne indvies i. Det er ikke miljøer den almindelige dansker færdes i, men det er nu (om vi vil det eller ej) en del af det danske samfund. Det er en barsk krimi, hvor de grusomme detaljer ikke gemmes bag forsødende lag – men virkeligheden er nu en gang barsk.

Bevares – Kristian Wang er måske lidt af en kliché, men der er nu altså mere spændende at læse om en karakter med personlige dæmoner. Og så har Kristian også den mere bløde side med hang til poesi og en overvældende retfærdighedssans. Susan Hviid fungerer godt som kontrast til ham, selvom hun absolut også har sine egne dæmoner at kæmpe med. At Nordlys udover krimidelen også udforsker Kristian Vangs personlige historie og udvikling, giver den en ekstra dimension. Mod alle odds tager han kampen mod overmagten op, og han indeholder tydeligt mange flere lag end vi får vist her.

Af en eller anden grund har jeg ikke læse Claus tidligere bøger i denne serie, og det vil jeg stærkt anbefale af du gør. Der er nemlig i Nordlys henvisninger til tidligere begivenheder, som jeg gerne ville have kendt mere til (og så skriver Claus jo godt, så det er da en skam ikke at unde sig selv den oplevelse).

Kristian

Forfatter: Claus Hagstrøm

Forlag: DreamLitt