HomeBoganmeldelser Skyggerne fra fortiden af Betina Grønbæk

Skyggerne fra fortiden af Betina Grønbæk

Comments : 1 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , ,

Opgør med fortiden

Skyggerne fra fortiden er Betina Grønbæks første roman og første bind i en planlagt trilogi. Hendes interesse for at skrive historier startede allerede som barn‭, ‬udviklede sig med årene og kulminerer nu med denne bog.

John er 35‭ ‬år‭. ‬Han bor i lejlighed i Brookings‭, ‬South Dakota‭, ‬hvor han arbejder som tandlæge i egen praksis‭. ‬Han har udadtil et velfungerende liv‭, ‬men gemmer på en tragisk fortid‭, ‬idet han som 15-årig fandt næsten hele sin familie myrdet i deres hjem‭. ‬En oplevelse‭, ‬der stadig sidder dybt i ham‭, ‬og som har medført‭, ‬at han har tilbagevendende mareridt‭. ‬Han tynges af ubesvarede spørgsmål‭, ‬og særligt uvisheden‭, ‬hvad angår hans lillesøster‭, ‬der aldrig blev fundet og stadig er savnet‭, ‬fylder i ham‭. ‬

Sideløbende med‭ ‬at han kæmper med fortiden‭, ‬forsøger han at se fremad og sætte rammerne for sit fremtidige liv‭. ‬Han har i mange år søgt en at dele livet med‭, ‬men bedst som han er ved at opgive håbet‭, ‬viser kærligheden sig fra uventet sted‭. ‬I takt med at forholdet udvikler sig‭, ‬beslutter John at se sin fortid i‭ ‬øjnene‭, ‬hvilket forandrer ham for altid‭.‬

Skyggerne fra fortiden kan ud fra bagsideteksten måske foranledige nogle læsere til at tro, at her er tale om en krimi. Men bogen er noget helt, helt andet. I stedet tages læserne med på en moderne dannelsesrejse, når John skal kæmpe sig frem til det punkt hvor han tør konfrontere sin fortid.

Betina Grønbæk skriver i et meget flydende og medrivende sprog, leverer en realistisk historie og overrasker løbende med plottets udvikling. Persongalleriet byder på en række komplekse karakterer med én ting til fælles: alle er de på jagt efter lykken.

John befinder sig til tider i en decideret depressiv tilstand, og hans behov for faste rutiner fungerer glimrende som udtryk for hans ønske om at finde ro. Her kan han være til stedet i nuet, og forberede sig på at skulle møde den uforudsigelige verden. Betina udviser en god evne til at beskrive Johns sindstilstand, så man son læser efterlades med et glimrende indblik i de kampe han kender.

John kæmper desuden med at finde sin helt egen plads i livet, herunder hvilken seksuel præference han tilhører (om nogen). Hans venner Pete og Ann elsker han begge, men selvom han kan finde støtte hos dem, så holdes han hele tiden tilbage af sin fortid.

Det er spændende rejse frem mod Johns mod til endeligt at konfrontere sin fortid, og en rejse der anbefales til læsere af denne genre. Eneste anke er, at bogen godt kunne have været skåret lidt skarpere til i redigeringen, og nogle sider skåret fra. Det er dog ikke noget der ødelægger læsningen, så andre læsere vil måske ikke opfatte dette som værende noget problem.

Skyggerne fra fortiden

Forfatter:  Betina Grønbæk

Sidetal: 625