HomeBoganmeldelser Stenens tid af Johan Ottosen

Stenens tid af Johan Ottosen

Comments : 2 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , ,

Danmarks Dan Brown?

Johan Ottosen er selvudnævnt ordsmed, jazzmusiker og kaffeekspert (og skal som sådan selvfølgelig respekteres). Stenens tid er første bind i en planlagt trilogi, og introduktionen til Søren Storm og Alexander Mirrin Bank.

14 hæsblæsende dage dækker de tre bøger, og i Stenens tid kastes læserne ud i de første syv dage. Stenens tid blev første gang udgivet i 2012, men nu genudgives den i forbindelse med udgivelsen af bind to: Apokalypsens engle.

Da journalist Kurt Østergård modtager en pakke fra stedfaderens bo, vækker det hans dårlige samvittighed. Han burde have tilbragt mere tid med den sympatiske mand efter moderens død, men to år tidligere skød stedfaderen sig selv i Tivoli. I pakken fra boet findes henvisning til et videolink. På videoen bønfalder Bjarne Kurt om at afslutte en opgave og stoppe DEM.

Videoen destruerer sig selv, og efterlader Kurt med en henvisning til bogen Helligt blod, hellig gral – en bog der ved udgivelsen rystede den kristne verden. Via bogen over Rigsarkivet og frimurerne, føres Kurt til Århus og et skjult rum under krypten i Vor Frue kirke. Her findes en mesoamerikansk stentavle, der tæller ned til dommedag.

På Rigshospitalet myrdes den tidligere krigsforbryder Hassan al-Nouri, tidligere chef for Iraks efterretningstjeneste, under en behandling for lungekræft. Politiet anmoder strålingsekspert og tidligere våbeninspektør for FN, Søren Storm, om hjælp. Og noget tyder ganske rigtigt på, at det er meget vidende mennesker der har pillet ved hospitalets stråling. Efterforskningen afslører at mordet kun er starten – for der er meget større kræfter på spil.

Samtidigt aktiveres postbuddet Hans Jensen. Umiddelbart ikke en bemærkelsesværdig type, men under overfladen findes en passioneret Al-Qaeda tilhænger og bombeekspert. Politiet er under kæmpe pres, for dronningens regeringsjubilæum nærmer sig med hastige skridt, og snart vil Danmark blive invaderet af betydningsfulde mennesker fra hele verden. Uret tikker…

Søren

Personligt var jeg en smule skeptisk, da jeg fik Stenens tid i hænderne. Jeg mener, hvor mange bøger kan egentligt skrives i nogenlunde samme stil som Da Vinci koden? Men Johan Ottosen begravede hurtigt min skepsis. Med religionen i centrum er det lykkedes ham at skrive en konspirationskrimi, der med højt tempo og åndeløs spænding fastholder læseren fra første side.

Bogen er opdelt i mange korte kapitler, og handlingen springer mellem de forskellige karakterer og historier. Det kan lyde forvirrende, men Johan Ottosen får det til at virke, specielt understøttet af det flydende og letlæselige sprog. Bogen er skabt på et meget velfungerede plot, men også på reelle historiske detaljer og kulturelle referencer.

Der er action for alle pengene og mange af scenerne har en nærmest filmisk følelse. Det er velfungerende for stemningen og underbygges af de meget maleriske miljø- og stemningsbeskrivelser. Der er tydeligvis foretaget en meget grundig research inden skrivningen (selvom jeg dog aldrig har oplevet en morgenmad på Københavns Politigård som den Politiinspektør Lillelund får).

I bogen findes i hvert kapitel en QR kode, så læseren løbende kan følge karakterernes positioner. Det gav ikke det store til bogen for mig personligt, men jeg syntes det var et interessant tiltag at blande teknologien med det skrevne ord. Alt i alt en fantastisk læseoplevelse, der udover at være underholdende også fik denne læser til at reflektere over vores kulturelle og religiøse ophav.

Søren

Forfatter: Johan Ottosen

Forlag:  Bukefalos Publishing