HomeBoganmeldelser Tvillingemord af Bøje Aagaard Kristensen

Tvillingemord af Bøje Aagaard Kristensen

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , ,

Dødelige ambitioner

Tvillingemord er Bøje Aagaard Kristensens tredje bog i serien om advokaten Daniel Danielsen, der endnu en gang får viklet sig ind i en spændende sag. Bogen ligger tidsmæssigt i forlængelse af Hvem slukkede lyset og Den retmæssige arving, men kan sagtens læses selvstændigt.

Bøje har også udgivet den humoristiske bog Selvtægt – så ka´de lære det!

Advokaten Daniel Danielsen, bliver tilkaldt af en mangeårig klient i advokatfirmaet: Dietrich Monrad ejer elektronik virksomheden SKIBODAN. Familiens tvillingesønner arbejder begge i virksomheden. Dietrich vil overdrage virksomheden til sønnerne og gå på pension. Hvem af tvillingerne skal styre virksomheden? Monrad beder Daniel Danielsen om assistance i forbindelse med generationsskiftet. Det bliver starten på et handlingsforløb med misundelse, svig, vold, løgn, bedrag, hævn, forfølgelse, mord, nær død, klatring, kærlighed, opofrelse, tro, horoskoper, humor, sexisme, håb, savn, opklaring?

Rivalisering mellem brødrene har ulmet. Indbyrdes konkurrence har altid været en del af deres hverdag. Har de begge rent mel i posen eller forsøger de at få fordele på den andens bekostning? En fræk aftale på et motel udvikler sig, så en ung pige kommer i livsfare og ender i koma. Den ene tvilling flygter og efterlyses af Interpol. Monrad beder Daniel om hjælp til at finde ham og til at rede trådene ud i virksomheden. Skibodans unge revisor Hallman, der har en tilgang til kvinder, som mange vil synes er både sexistisk og grænseoverskridende – også selvom handlingen foregår længe før “me-too”. Han har sin egen plan for, hvem der skal styre Skibodan..

Daniels ægtefælle, Ulla, har taget en uddannelse som fysioterapeut og glæder sig til at bruge den. Hun får uventet brug for alt hvad hun har lært og det kommer til at ændre hele familiens dagligdag dramatisk. I 2006 var to af Daniels venner, med hans hjælp, hovedårsagen til, at en kriminel gruppe ledet af “Ålen”, blev optrevlet. Ålen selv omkom i forbindelse med et trafikuheld. Men af de andre i gruppen blev dømt og fængslet. I fængslet vest for Horsens sidder Ålens højre hånd, Bosse. Han arbejder hårdt på at blive resocialiseret. Men han ved, hvem han synes, bærer ansvaret for, at han kom i fængsel og at gruppen gik i opløsning. Han vil have hævn. Han venter bare på prøveløsladelse. Det bliver starten på et handlingsforløb med bedrag, forfølgelse, horoskoper, humor, hævn, håb, klatring, kærlighed, løgn, misundelse, mord, nærdød, opklaring? opofrelse, savn, sexisme, svig, vold og tro.

Tvillingemord er en fascinerende fortælling om ambitioner, flugt og bedrag. Det er ikke en klassisk krimi, men mere en indvielse i en familie, hvor der tilsyneladende hersker idyl og harmoni – men hvor der under overfladen udspiller sig en magtkamp bundet i internt konkurrence og jalousi.

I dette bind møder vi en masse økonomiske tiltag, men det hele er forklaret i et flydende og let forståeligt sprog. Skibodans unge revisor, Hallman, er en beregnende karakter, der samtidigt har den mest politisk ukorrekte tilgang til kvinder (der nogle gange fremstod ganske humoristisk).

Som det er set i Bøjes tidligere bøger, så har han en glimrende evne til at skabe realistiske karakterer og miljøer. Efterhånden har vi lært en del om Daniel og hans familie, men i hvert bind får Bøje tilføjet mere til karaktererne. Plottet er spændende udtænkt, og trækker velskabte råde tråde til de tidligere bind.

Tvillingemord er Bøjes hidtil længste bog (tæt forfulgt af Hvem slukkede lyset), og ved begge disse bøger er jeg efterlade med en følelse af, at redigeringen sagtens kunne have været skarpere. Tvillingemord ville være løftet, hvis historien var forkortet en smule. Bøjes første bog i serien var knivskarpt skåret til, og det klædte den virkeligt

En bog, der byder på spændende læsning, flydende sprog og fascinerende karakterer.

P.S.: bemærk forsiden, der er udviklet i samarbejde med Bøjes døtre

Tvillingemord