HomeBoganmeldelser Ulvesommer af Hans Rosenfeldt (Hannah Wester #1)

Ulvesommer af Hans Rosenfeldt (Hannah Wester #1)

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , ,

Ulven kommer

Ulvesommer er første bind i en ny kriminalserie af Hans Rosenfeldt om betjenten Hannah Wester.

Hans er både skaberen bag tv-serierne Broen og Marcella, ligesom han er den ene del af makkerparret bag den internationale bestsellerserie om Sebastian Bergman. I den serie er tidligere anmeldt En højere retfærdighed.

Hannah Wester arbejder for politiet i Haparanda, og på trods af at området har sin rimelige andel af forbrydelser, er de skånet for den tungere kriminalitet, som politiet i storbyen er tvunget til at håndtere. Men da en død ulv findes med menneskerester i maven, er det kun starten på en sommer ulig alt andet. Ulven er ikke bare død – den er blevet forgiftet. Alt tyder på, at den afdøde tidligere har overlevet en blodig massakre ved den finske grænse – så hvad laver han død i skoven udenfor Haparanda? Hannah og hendes kolleger forfølger sporene, der viser sig at have forbindelse til narkohandel. Og de er ikke de eneste der er på jagt efter sandheden – den russiske Katja er på vej til byen, og når først hun dukker op, vil byen blive ramt af flere uventede og brutale begivenheder.

Narkosmugling og bandeopgør i den højere liga bliver pludselig en del af hverdagen. Hannah og hendes kolleger er tvunget til at optimere ressourcerne i deres relativt lille station, men de har også nogle trumfkort i hånden. Deres lokalkendskab og kilder i underverden kan måske give dem et forspring – men de føler hele tiden at de er et skridt bagud- Hannah er tvunget til at indse, at efterforskningen bliver personlig for hende, og at hun er nødt til at konfrontere sin egen traumatiske fortid. Det vil blive en sommer de aldrig glemmer.

Ulvesommer er en meget vellykket bog der viser, at Hans Rosenfeldt sagtens kan skrive bøger alene. Det er dog vigtigt at man starter læsningen med et åbent sind: Denne bog kan på ingen måde sammenlignes med Sebastian Bergman serien – og det er da heller ikke meningen. Historien indeholder alt hvad du kan forvente dig af en medrivende thriller: jagt, mord, efterforskning osv., men det er Rosenfeldts imponerende evne til at skabe karakterer der hæver bogens niveau. Hans karakterer besidder en hel speciel dybde og kompleksitet, der gjorde læsningen endnu mere medrivende end havde det bare været en triviel krimi.

Skrivestilen og sprogsammensætningen passede perfekt til det nordlige Sveriges til tider trøstesløse udsigter. Kulisserne er beskrevet glimrende, og Haparanda får bogstavlig talt sin egen stemme i bogen. Man efterlades med følelsen af at have fået nøjagtigt billede af den lille by.

Kortfattet, spændende og med en autentisk ro udtænker Rosenfeldt et intelligent netværk af forbrydelser og historier – og han gør det uden af læseren mister tråden. Plottet er fantastisk gennemtænkt, og scenerne minder til tider en smule om en film; de korte klip mellem de forskellige scener og den ekstremt eksplicitte vold.

Selvom fokus naturligt er på Hannah, så er hun ikke den eneste interessante karakter. De andre karakterer fremstår alle levende og realistiske – og til tider mystiske, for i denne bog skal du ikke stole på nogen.

En meget vellykket start på en ny serie – er du til hæsblæsende action, godt konstruerede plot og spændende karakterer, så går du ikke galt i byen med Ulvesommer.

Ulvesommer

Forfatter: Hans Rosenfeldt