HomeBoganmeldelser Exit af Palle Schmidt (Hauge #4)

Exit af Palle Schmidt (Hauge #4)

Love, Loyalty and Respect

Exit af Palle Schmidt er fjerde bind i hans krimiserie om Hauge. I serien er tidligere udgivet (og anmeldt) De efterladte, Ulv blandt ulve og Blod ved daggry.

Palle Schmidt er kendt for sine graphic novels og ungdomsromaner i thriller- og krimigenren. Han er uddannet på Den Danske Filmskoles manuskriptlinje og debuterede som krimiforfatter med romanen Fanden på væggen i 2016.

EXIT: Den fjerde bog om Hauge er en vaskeægte gangsterkrimi. En lastbil forsvinder syd for grænsen, og hash for millioner er væk. Rockerpræsidenten Kian og den nyligt løsladte krigsminister, der går under navnet Bageren, er sikre på, at de ved, hvem der står bag, men Hauge er ikke så sikker. Som prøvemedlem og præsidentens højre hånd bliver Hauge sat på opgaven at finde gerningsmændene og bringe dem for broderskabets egen interne domstol.

Udsat for pres fra klubben og jaget af politiet må Hauge kæmpe med skjulte fjender og sin egen samvittighed. Forfatter Palle Schmidt har skabt en hårdkogt krimi, der foregår dybt inde i det danske rockermiljø. En gennem researchet spændingsroman, der sender kærlige tanker til The Godfather og Gomorra. Normalt er detektiven i især danske krimier en fordrukken politimand med rod i familielivet eller en ung kvindelig journalist, der opklarer forbrydelser. I Palle Schmidts bøger er det forbryderen, der er i centrum. Hauge er en sammensat personlighed; på den ene side en kuldslået bølle og samtidig en mand med en stærk retfærdighedssans og skarp intelligens.

Exit er præcis lige så god og hæsblæsende som man er kommet til at forvente det af Hauge serien. Det er fantastisk hvordan det høje tempo til stadighed fastholdes gennem serien. Serien kører på læsernes indre skærm grundet de næsten filmiske beskrivelser og det høje spændingsniveau.

Blandingen af helt og kriminel fungerer rigtigt godt, og så Hauge bare en forfriskende hovedperson i en krimi. Det er fascinerende at følge, hvordan de forskellige sider af hans hovedperson undertiden kommer i konflikt med hinanden. Det er også naturligt flettet ind i handlingen hvordan Hauge udvikler sig som menneske, og denne dimension er bare mere plus til læserne.

Rockermiljøet er for de fleste kun kendt fra aviser og tv. Men Palle har gjort sin research, og får miljøet til at fremstå meget realistisk med de uskrevne regler og vigtigt hierarki. Selvom Hauge måske nogle gange får lov til at gå lidt længere end andre prospects, så er det stadig en farlig verden han befinder sig i. Og måske lærer han snart mere om Broderskabet end han ville ønske, og må beslutte hvad der er vigtigst for ham.

Hauge serien byder ikke på den slags fortællinger der udfordrer til løbende refleksion. Her foregår alt i et hæsblæsende tempo – lige på og hårdt. Også her, når Hauge skal findes gerningsmanden bag hashtransporten, og han under jagten bringes i den ene mere umulige situation efter den anden.

Spændende, velskrevet og underholdende – hvad mere kan man ønske sig? Serien anbefales stærkt herfra.

Exit

Forfatter: Palle Schmidt