HomeBoganmeldelser Kobberslottet af Lotte og Søren Hammer

Kobberslottet af Lotte og Søren Hammer

Comments : 2 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , , ,

Krigens andet ansigt

Kobberslottet er andet bind i Lotte og Søren Hammers historiske serie Venner og Fjender. Venner og Fjender udspiller sig i krigsårene 1939-45, og følger en dansk-jødisk kvinde fra København og en dansk-tysk mand fra Grænselandet. De to første bind i serien, Vejen til Warszawa og Kobberslottet, udkom samlet 2. marts 2020 som optakt til både genforenings- og befrielsesjubilæet. Der er planlagt otte bind i serien.

Da Kassandra og Alexanders morfar fylder rundt, er hans største ønske at samle sine børnebørn omkring sig. Og for to børn i Københavns 1939, er en rejse til et slot i Polen noget af de mest spændende de kan forestille sig. Men tiderne er i opbrud, og rejsen får langt større konsekvenser end de kunne have forudset.

Ankomsten forløber mestendels fint, men langsomt går det op for Kassandra, at livet på og omkring slottet er meget anderledes end det hun kender. Rigdom opnås ofte på bekostning af andre, og hendes besøg i den nærliggende Mineby chokerer hende. Hendes opvækst i Danmark har ikke på nogen måde forberedt hende på de forhold polske arbejde lever under.

Da tyskerne krydser de polske grænser, begynder alt at ændre sig. Minebyens beboere er i oprørsstemning, hendes morfar ikke klar til at gøre indrømmelser og hendes onkel mister sin højtstående stilling – og dermed den beskyttelse der lå i den. Og da russerne besætter dele af Polen,tvinges Kassandra og resten af familien til at se en helt ny verdensorden i øjnene.

Hele familien forsøger på hver deres måde at overkomme forhindringerne, men for enkelte får udviklingen tragiske konsekvenser. For andre er besættelsen en mulighed for at gøre noget godt for de udsultede medarbejdere – men da tyskerne invaderer Sovjet, sendes Kassandra til den jødiske ghetto i Warszawa. Og her venter en helt ny fjende: SS.

Kobberslottet er et medrivende og velskrevet supplement til Vejen til Warszawa. På hver sin måde beskriver bøgerne krigens og optaktens forskellige ansigter, men fælles for dem begge er den nuancerede fremstilling. Som læser oplever man begge sider af sagen, eks. da Kassandras onkel, der af arbejderne betragtes som en undertrykkende herre, reelt kæmper for at skåne sine ansatte.

At Kassandra ikke er opvokset i den adelige verden, giver hende et helt andet blik på krigens udvikling. Og at hun via sin opvækst har lært om ideologier og deres bagsider, har givet hende et helt unikt indblik og en stærk retfærdighedssans. Til gengæld skal hun nu også lære at leve med, at hendes mor jødiske tro pludseligt får stor betydning for hendes fremtidige liv.

Kobberslottets fokus er naturligt på en skræmmende og dyster periode i vores historie, men alligevel indeholder bogen masser af håb og styrke. Læserne vil også kunne finde masser af humor blandt tragedierne, hvor specielt Kassandras kusine, Gracja, er involveret.

Er du til medrivende og nuancerede historiske skildringer, kan jeg kun på det stærkeste anbefale denne nye serie.

Kobberslottet

Forfattere: Lotte og Søren Hammer