HomeBoganmeldelser Skoven er vores af Lotte og Søren Hammer (Venner og fjender #6)

Skoven er vores af Lotte og Søren Hammer (Venner og fjender #6)

Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , , , , , , , ,

Menneskets ondskab

Skoven er vores er sjette bind i Lotte og Søren Hammers medrivende historiske spændingsserie Venner og Fjender, hvor vi følger den jødiske kvinde Kassandra og SS-officeren Peter under 2. verdenskrig.

Tidligere i serien er udkommet Vejen til WarszawaKobberslottetGaden uden navn, Byen ved Volga og Sobibór.

P.t. er Lotte og Søren Hammer også aktuelle med deres nyeste krimi: Snesmil.

Efteråret 1943. Kassandra og plejebarnet Aneta, Peter, Alexander og Debora ankommer til den jødiske partisanbevægelse Rudina-mat. Her er deres kusine Gracja Staskier med i ledelsen. Gracja, der er blevet stalinist, styrer lejren med hård hånd. Hun forlanger hårdt arbejde af alle, for at de ikke skal sulte den kommende vinter. Lejren overfaldes af en deling tyske soldater, og mange af indbyggerne dør.

Kassandra beslutter sig til, at hun vil tilbage til Danmark for at føde sit barn i relativ sikkerhed. Kort efter fødslen påbegynder Peter, Kassandra og Aneta en farefuld rejse, som bringer dem forbi Sverige og England, inden de går ombord på en ishavskonvoj for at vende tilbage til krigszonen og kampen mod nazisterne. Partisangruppen holder til i Pripjatsumpene, et område i Ukraine og Hviderusland, der i 1943 var over tre gange så stort som Danmark. I sumpene opererer mange forskellige partisangrupper, der bekæmper tyskerne og ikke mindst hinanden. Mange af disse grupper er særdeles veludrustede, talstærke og slagkraftige. I realiteten behersker tyskerne kun de større byer i området, resten er partisanland.

Skoven er vores er ikke mit favoritbind i historien, men det byder alligevel på det velskabte sprog og fascinerende handling vi er kommet til at forvente af denne serie. Det var også det bind jeg fandt sværest at følge med i, fordi det stigende antal fraktioner ikke er nemme at adskille.

Endnu en gang ser vi søskendeparrets store evne for at formidle historisk fiktion på en meget medrivende og realistisk måde. Denne gang er handlingen placeret nær Østfronten – stedet hvor nogle af krigens mest brutale ting fandt sted. Rædslerne finder dog ikke kun sted på fronten, men også i partisanernes lejr, hvor forskellige ideologier efterhånden støder sammen med behovet for samarbejde.

Mens vi igen får lov til at følge de kendte karakterer som Peter, Alexander og Kassandra, fortæller Lotte og Søren Hammer den efterhånden glemte historie om partisankrigen mod de nazistiske styrker. En kamp der ganske nemt kan medføre døden, og en hverdag hvor både sult og den kommende vinter truer partisanlejren. Den historiske kontekst er i sagens natur ofte ret dyster, men bogen indeholder alligevel en til tider meget humoristisk undertone – dog altid med respekt for virkeligheden.

Selvom bogen stadig er spændende, så kan man godt så småt begynde at frygte de kommende bind – det er nemlig lidt som om at kurven gennem serien har været for nedadgående, og der var i dette bind nogle hændelser som vores hovedpersoner slap alt for let igennem (eller som i hvert fald var beskrevet alt for overfladisk og hurtigt – her kunne en mere uddybende historie være meget velplaceret). Når det så er sagt, så er det stadig en spændende historie.

Skoven er vores

Forfattere: Lotte og Søren Hammer

Sidetal: 304