HomeBoganmeldelser Drengen fra skoven af Harlan Coben

Drengen fra skoven af Harlan Coben

Krimikongen beholder sin trone

Drengen fra skoven er endnu et fantastisk bind fra Harlan Coben, der efterhånden har solgt over 70 millioner bøger. Harlan Coben er nemlig ikke kun en glimrende historiefortæller, men også ekspert i at skabe realistiske karakterer og god balance mellem følelse og spænding.

Af Harlan Coben er tidligere anmeldt: Giv ikke slip, Holdt for nar og Led ikke efter mig.

Da teenagepigen Naomi forsvinder, efterlader det Matthew med en dårlig smag i munden. Han har jo i årevis set på, men skolens andre elever mobbede og chikanerende Naomi, ligesom der går rygter om hendes fars drikkeri. Nu er det på tide at han træder i karakter, og til at hjælpe med det findes ingen bedre end hans farmor: den berømte TV-advokat Hester Crimstein.

Hester starter med at opsøge Naomis far, der benægter at hun skulle være væk eller at der er andre problemer. Hester er dog ikke overbevist, og derfor trækker hun sit ultimative trumfkort: Wilde. Manden, der for 30 år siden blev fundet i skoven, og om hvem man aldrig har fundet den sande historie. Det eneste der vides med sikkerhed er, at han som barn havde kontakt med var David; Hesters søn, der senere omkom i en bilulykke.

Wilde foretrækker som voksen stadig et tilbagetrukket liv i skoven, men har dog stiftet bekendtskab med den omgivne verden som værnepligtig og senere på opgaver med specialpatruljer. Og Hester ved, at Wilde som tilbagetrukket person vil have nemt ved at sætte sig i Naomis sted. Men Naomis forsvinden – som ingen virkeligt syntes at være interesserede i – er bare toppen af isbjerget.

Wilde befinder sig lige pludseligt involveret i en kamp med meget høje indsatser og en mulig afsløring af en grusom hemmelighed. Der findes meget magtfulde kræfter i byen – og alle har de potentiale til at ødelægge millioner af liv. Og så forvinder endnu en teenager fra byen..

Drengen fra skoven er endnu chokerende pageturner fra thrillermesteren Harlan Coben. Med et lille samfund som den perfekte ramme, afslører han langsomt men sikkert alle byens hemmeligheder og løgne – og han formår at besætte sine bøger med karakterer man gerne ville mødes over en kop kaffe med.

Persongalleriet er mangfoldigt og dækker hele paletten. Coben giver dem alle hver deres unikke stemme og karaktertræk – træk, der alle kommer i spil, som handlingen i et godt tempo drives frem. For mig er de bedste thrillere dem, der byder på både glimrende plotfremskridt og en god karakterudvikling – og Harlan Coben har formået at mestre dette til fulde.

Sproget flyder let hen over siderne, mens læserne langsomt spindes længere ind i en verden af magt, hemmeligheder og intriger. Forskellige delplots er snedigt gemt i handlingen, og er med til gang på gang at få læserne på vildspor. Som det er set i tidligere bøger, får vi også denne gang besøg af tidligere karakterer, hvorunder den seje Hester er min absolutte favorit.

Drengen fra skoven er en thriller, der trækker mange tråde til nutidens amerikanske politik. Karakteren Rusty Eggers indeholder både dele af Trump og Weinstein – magtfulde mennesker med magtfulde forbindelser og måske meget at skjule. I hvert fald findes både politiske hemmeligheder og begravede skeletter i overflod.

En spændende fortælling, hvor intet er hvad det udgiver sig for, og hvor spændingen fastholder læseren til det sidste. Og en fortælling, hvor man efterlades med håbet om at møde Wilde igen i en kommende bog.

Drengen fra skoven

Forfatter: Harlan Coben

Oversætter: Johnnie Mccoy