HomeBoganmeldelser Skrædderen fra Bagdad af Arne Woythal (Rasmus Berg #5)

Skrædderen fra Bagdad af Arne Woythal (Rasmus Berg #5)

Mappens rejse

Skrædderen fra Bagdad er femte bind i Arne Woythals realistiske serie om Rasmus Berg og resten af hans kolleger i Afdelingen for Personfarlig Kriminalitet. I bunden af indlægget, kan du finde links til mine anmeldelser af de tidligere bind i serien.

Da en irakisk familie bliver dræbt på en parkeringsplads ved Ishøj Strand, kommer Rasmus Berg og Drabsafdelingen på deres hidtil vanskeligste opgave. Er der tale om en terrorhandling, om højreekstremisme eller skal sandheden søges et helt andet sted?

Drabsafdelingen får assistance fra PET i efterforskningen, som trækker tråde tilbage til Saddam Husseins regime i Irak. Efterretningstjenesten mere end antyder, at drabene kan have forbindelser til Islamisk Stat, og under jagten på de skruppelløse gerningsmænd rejser sig snart endnu et spørgsmål: Hvad indeholder den attachétaske, som et af ofrene konstant bar rundt på?

Skrædderen fra Bagdad er endnu en velskrevet og realistisk krimi fra Arnes hånd. Med udgangspunkt i virkelige hændelser, og erfaringer fra Arne egen udstationering i Bagdad, opstår en overraskende og velskrevet krimi. Bogens handling foregår i to forskellige perioder, nemlig i Irak i 2003 og i Danmark i 2019. Det er på glimrende vis lykkedes Arne at flette de to perioder sammen. Arne udviser igen sin evne til at skrive så billedskabende, at man som læser føler sig hensat til de beskrevne steder.

Igen har dette bind et meget realistisk præg. Dette skyldes både inddragelsen af virkelige begivenheder, men ogå Rasmus’ beskrivelser af de problemer dansk politi står overfor p.t. Det realistiske tydeliggøres også ved Rasmus’ konflikt mellem arbejdet og privatlivet, der konstant giver ham dårlig samvittighed overfor Solmaz. Der knyttes en PET medarbejder på sagen, og her vises igen et realistisk præg, da Arne skildrer konflikten mellem ”det almindelige politi” og efterretningstjenesten.

Skal jeg komme med et lille men, så vil det omhandle de kontoransatte i afdelingen. Efterhånden burde de vide mere om efterforskning og derfor ikke stille ret dumme spørgsmål. Men igen så giver det Arne mulighed for at uddybe nogle af sagens vinkler, og det er jo altid godt. Derudover er personregisteret er en god detalje, men måske bør der henvises til det i starten af bogen – jeg fik det i hvert fald først læst efter bogen, og der gjorde det ikke rigtigt nogen nytte. Det har været interessant at læse om, hvor langt folk egentligt er villige til at gå for at få fingre i den store gevinst. Jagten på proft eller griskhed er en af de syv drabsmotiver, og det er en god detalje at Arne tager udgangspunkt i det.

Arne Woythals serie er en af dem, hvor jeg med slet skjult tålmodighed venter på næste bind, fordi jeg ved at jeg her får en god læseoplevelse. Skrædderen fra Bagdad byder på en fortælling, der er både spændende og tankevækkende. En meget velskrevet bog, der vil fange de fleste krimilæsere.

Bogen er læst på E-reolen.

Skrædderen fra Bagdad

Forfatter: Arne Woythal