HomeBoganmeldelser De dræbtes advokat af Arne Woythal

De dræbtes advokat af Arne Woythal

Comments : 7 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , ,

Kriminalassistent, musiker og forfatter

At en politiansat vælger at skrive en bog, er ikke noget nyt indslag på den litterære scene. Bent Isager-Nielsen, Hanne Bech Hansen og Jacob Scharf er bare nogle af de navne, vi kan genkende. Og nu kan vi så tilføje Arne Woythal til listen. Kriminalassistent, musiker og passioneret krimilæser, der i årevis har været irriteret over de urealistiske efterforskninger og grumme fodfejl mange krimier indeholder. Med over 20 års erfaring fra bl.a. Rigspolitiets Rejsehold burde han i hvert fald kende en del til faget – om han så kan overføre det  til spændende læsning – det må tiden vise.

De dræbtes advokat er hans debutroman, og er første bind i en planlagt serie om Rasmus Berg og Drabsafdelingen.

Lokalbanken i Herlev udsættes for et brutalt røveri, og Afdelingen for Personfarlig Kriminalitet (Drabsafdelingen) sættes på sagen. Her møder vi vores bærende hovedperson Rasmus Berg, der sammen med teamet af kolleger kaster sig over sagen. Der sker dog ikke de store fremskridt i efterforskningen, og nye sager dukker hele tiden op i afdelingen.  En ung mand findes dræbt, en anden begår selvmord og en hjemløs skydes brutalt i Søborg.

Fra pressens og ledelsens side, er der stort fokus på afdelingens fremskridt og snart viser sig en mulig forbindelse mellem hændelserne. Men kan teamet nå at fange drabsmanden, inden han slår til igen?

Rasmus er fraskilt, og er ikke helt kommet videre efter sin skilsmisse. Børnene er flyttet hjemmefra, og efterhånden savner han nogen at dele livet med. Til at starte med, bliver det den hjemløse kat, der en dag dukker op på terrassen, men efterhånden våger også Rasmus sig ud på det store marked for net-dating. Det er dog ikke helt nemt at finde kærligheden, når man ikke ligefrem arbejder 8-16.

Jeg indrømmer det – jeg er imponeret. Som klassificeret krimi indeholder bogen både action og drab, men fokus er lagt på samarbejdet i afdelingen samt de efterforskningsmæssige metoder. Det er spændende og realistisk læsning, og den politimæssige erfaring skinner tydeligt igennem i sproget. (jeg nød meget de små stikpiller til politiets udvikling de seneste år).

I mange nutidige krimier møder vi en uduelig leder, der gør sit bedste for at sabotere efterforskningen, og har fokus på at stige i graderne. Derudover møder vi ofte en hovedperson, der næsten egenhændigt løser sagerne og hvis teorier altid skydes til side af hans kolleger. Dette er ikke tilfældet i De dræbtes advokat, hvor der er lagt meget fokus på, at en efterforskning er et samarbejde.

Rasmus Berg og hans kolleger er beskrevet rigtigt godt, og fremstår som realistiske, levende personer. Rasmus har selvfølgelig sine konflikter og udfordringer på det personlige plan, hvilket vel er en nødvendighed for den fremtidige udvikling af hans karakter, men konflikterne er ikke overskyggende for hans arbejde.

Sproget er letlæseligt og flydende, så bogens kapitler flyder bare af sted. Plottet afsløres ret hurtigt for læseren, men det er på ingen måde ødelæggende for læseoplevelsen. Man efterlades med følelsen af en god læseoplevelse, der er meget realistisk. Jeg glæder mig til at læse videre i serien om Rasmus Berg. Andet bind: Den hollandske forbindelse er allerede udkommet, og ifølge kontrakten med Byens Forlag, skal der udkomme 1 bog om året (så håber vi bare, at politiarbejdet ikke kommer i vejen for skriveriet).

(Felix, Freja og Fie syntes absolut, at katten var en vigtigt karakter i bogen,  og mener at Arne har leveret et tydeligt bevis på kattens betydning for den menneskelige udvikling).

Forfatter: Arne Woythal

Udgivet: 2017