HomeBoganmeldelser De udstødte af Elly Griffiths

Comments : 1 Posted in : Boganmeldelser on by : Lotte Tags: , , , , ,

Opgør med fortiden

De udstødte er sjette bind i Elly Griffiths stærkt vanedannende serie om Ruth Galloway, der denne gang støder på en sag med tråde tilbage til Victoria tiden.

I Ruth Galloway serien er tidligere udkommet:

Pigen under jorden, Løgnens hus, Huset på klippen, Døden på museet og Det tavse vidne.

Herre, vi beder om din rige velsignelse af disse, de udstødte døde …”

Gudstjenesten for de ukendte døde – de fattige, pestofrene, de spedalske. Ruth er måske ikke ligefrem religiøs, men alligevel værdsætter hun at nogle husker de døde, og hun deltager derfor hvert år i gudstjenesten. Og i år har hun en særlig interesse, da hendes nylige udgravninger nær borgen i Norwich har afsløret et muligt stort fund. Hun mener nemlig at have fundet liget af den berygtede Jemima Green – også kendt som Moder Krog. I 1867 blev Jemima Green netop på borgens område hængt for mordet på mindst fem børn.

Ruth chef, Phil, er også meget begejstret for fundet, men dog af helt andre årsager end Ruth. Han ser det som en oplagt mulighed for at få lidt meget ønsket medieopmærksomhed på deres afdeling. Derfor ser han det da også som et kæmpe scoop, da det amerikanske tv-program “Kvinder der dræber” viser interesse for sagen. Meget modvilligt går Ruth med på idéen – der bliver en smule mere tiltalende, da hun møder den karismatiske historieprofessor Frank Barker.

Nelson arbejder også på en sag med en masse opmærksomhed fra medierne. En ung mor har mistet sit barn til vuggedød, hvilket ikke umiddelbart er en sag for politiets efterforskere. Men nu er det tredje gang familien oplever denne tragedie, og Nelson begynder at have mistanke til moderen. Men sagen vækker dårlige minder hos ham om de fejl ham begik i efterforskningen af Scarlet bortførelse.

Da et barn bortføres og ”Børnepasseren” tager ansvaret, sættes hele styrken ind på et finde barnet. Men sagen er kun lige startet, og snart rammer udviklingen flere af de involverede personligt. Forsvundne børn, en mulig barnemorder og et lig, hvor afsløringer efterhånden tyder på handel med kropsdele. Norwich bliver aldrig den samme igen.

Elly Griffiths er og bliver den bedste! Er du til klassiske engelske hyggekrimier med en fantastisk likeable uperfekt hovedperson, så må du simpelthen ikke snyde dig selv for denne serie. Som altid holdt bogens mysterium mig fanget fra starten, og igen udviser Elly en imponerende evne til at blande historie og spænding. Til tider nyder jeg endda de arkæologiske aspekter lige så meget som opklaringsdelen.

I forhold til de tidligere bøger, er det i De udstødte en smule mindre fokus på den arkæologiske del og mere på karakterernes personlige udvikling. Generelt er forholdet mellem mennesker, og specifikt mellem mor og barn, bindeleddet i handlingen. Karakterernes personlige overbevisninger sættes på prøve, og det udfordrer dem på mange områder.

En af de ting der er med til at skabe den der helt specielle Elly Griffiths stemning er hendes sidekarakterer. Alle fremstår de realistiske og levende med deres helt egne historier og problemer. Fuld af underspillet humor og med masser af feel-good momenter, som vi vel alle kan bruge nogle af i denne tid. Specielt tv-programmet, og Phils ønske om at være i rampelyset, tilfører bogen masser af humor, og det eneste der manglede på det punkt var mere at Kates skønne bemærkninger.

Elly Griffiths besidder en fabelagtig evne til at skabe forbindelser mellem fortid og nutid. Og det, at hun ikke kun skildrer de hændelser hendes karakterer udsættes for, men også deres følelser, frygt og usikkerheder, giver et helt specielt aspekt til læsningen. Ruth Galloway serien har bare det der afhængighedsskabende element, der gør den til næsten en litterær sæbeopera. Og endnu en gang bydes på et originalt udtænkt plot, en tilfredsstillende krimidel og et persongalleri, der efterhånden føles som familie.

De udstødte

Forfatter: Elly Griffiths

Oversætter: Lærke Pade