HomeBoganmeldelser Rottelinjen af Lotte og Søren Hammer (Venner og fjender #8)

Rottelinjen af Lotte og Søren Hammer (Venner og fjender #8)

Enden er nær

Rottelinjen er ottende og sidste bind i Lotte & Søren Hammers historiske spændingsserie Venner og Fjender. I bunden af anmeldelsen kan du finde links til anmeldelser af de tidligere bøger i serien

Krigen synger på sidste vers. Peter og Kassandra bor hos ambassadørparret Augusta og Flavio Zanetti i Berlin-forstaden Köpenich. De fire beslutter sig for at søge hævn over de generaler, der stod bag massakren, da oprøret i Warszawa blev kvalt. For at opnå det, må de infiltrere en organisation, der hemmeligt arbejder med at oprette flugteruter til Sydamerika for prominente nazister – de såkaldte rottelinjer.

Rottelinjen er en rigtig god afslutning på en spændende, medrivende og lærerig serie. Man må sige at Kassandra og Peter har været involveret i mere end rigeligt i krigen, og har befundet på dens mest farefulde steder – derfor kan det heller ikke komme bag på nogle, at de i krigens sidste tid bl.a. befinder sig i Dresden – andets hårdest ramte by i krigens sidste måneder.

I krigens sidste tid måtte en masse tyskere erkende, at det ville ende med tab. Det var efterhånden kun de mest fanatiske nazister der endnu troede på det tyske rige, og derved vedblev med at ofre soldater på ærens alter. Sammen med de mange tab der skete blandt den tyske civilbefolkning, er det et skræmmende eksempel på hvor meget fanatisme kan skade både mennesker og samfund.

Mange af de højest stående nazister ved, at tiden er inde til at flygte – at stå til ansvar for deres handlinger vil næsten med sikkerhed medføre en dødsdom. Det vigtigste er nu at undgå tilfangetagen. I deres frygt opretter de Rottelinjen – en hemmelig flugtrute til Sydamerika for prominente nazister. Men drevet af deres hævntørst over nedkæmpelsen af oprøret i Warszawa beslutter Kassandra og Peter, sammen med andre, at få hævn over de ansvarlige generaler. De skåner ingen, heller ikke mennesker tæt på dem

Rottelinjen byder på den spænding og dramatik vi efterhånden næsten forventer at søskendeparrets bøger. Jeg fandt det rigtigt godt at fortællingen ikke sluttede brat med krigens afslutning, men at man lærte lidt om de vigtigste karakterer fremtid. Rottelinjen fungerede som en fin afslutning på serien.

Rottelinjen

Forfattere: Lotte og Søren Hammer

Sidetal: 400